Mindenekelőtt hadd jegyezzem meg, hogy amióta csak az eszemet tudom, óriási rajongója vagyok Brian May munkásságának. Ha lenne példaképem, akkor elég valószínű, hogy az Brian lenne. Olyan élő legenda ő, aki még abban a korban munkálkodott aktívan, ahol az egyéniség, egyediség, a teremtő erő számított a zenészek legkiemelkedőbb érdemének.
Nyilván lehet szeretni és nem szeretni a Queen-t, hiszen elég megosztóak voltak teljes fennállásuk alatt... (mondjuk épp ez volt a céljuk), de ezt sokan összekeverik és kivetítik a szakmai tényekre is, amelyeket viszont egyszerűen nem lehet (illetve lehet, de az garantált tévedéshez vezet) ízlés alapon megítélni. Sokan nem is sejtik, hogy milyen úttörői voltak ők a zenei kísérletezésen túl az általános hang- és stúdió , a specifikus gitárhang, a videó- és vizuáltechnika fejlődésének, melyekről nem kezdek most részletes ismeretterjesztésbe, mert akár könyvet is lehetne róla írni. Ugyanakkor azt még a laikus zenehallgatónak is észre kellett vennie, hogy Brian May olyan gitárhangzások tömkelegével rukkolt elő évtizedeken át (lemezről lemezre, vagy dalról dalra), amely mindenki mástól – azonnal felismerhető és jól elkülöníthető módon – megkülönböztette.
Aki akár csak egyszer is leült már úgy a hangszerével és a felszerelésének többi eszközével, hogy elkezd hangszíneket gyártani a dalai megvalósításához, az pontosan tudja, hogy mekkora meló a hangzásokat adott dalra, dalokra igazítani. Brian esetében ez praktikusan azt jelentette, hogy nagyjából egész életében ezzel kelt és feküdt, hiszen minden dalhoz precízen igazított egyedi soundok sokaságát hozta létre. Ez akkor is megsüvegelendő lenne, ha ezek a dalok és soundok nem váltak volna ikonikussá az elmúlt évtizedekben... Ám még azzá is váltak! Ennek egy-egy szeletét szerezhetjük meg most egy kis (VOX MV50) és egy még kisebb (VOX amPlug) dobozkába zárva.
A mai kor embere szeret mindent készen megkapni – gondoljunk csak a megváltozott étkezési szokásainkra –, nincs ez másként a gitárhangzással sem. S ha már gasztronómiai hasonlattal indítottunk, akkor folytassuk is azzal! A két eszköz közötti alapvető különbség épp abban rejlik, hogy az MV50-nel azért még lesz egy kis dolgunk a konyhában (ha nem is sok, de melegíteni és tálalni mindenképp kell majd), addig az AmPlug valódi gyors kaja, amit tényleg csak harapni és nyelni kell. Természetesen, aki azt gondolja ezek után, hogy minden varázslathoz hozzá fog férni, amit egy-egy Queen vagy Brian May lemezen hall, az elszámolja magát, hiszen az MV50 a kezünkbe adja ugyan az alapvető száraz erősítő hangzást és a legendás treble boostert, de azért azzal élni is tudni kell.
Nézzük az erősítővel kapcsolatos fontosabb tudnivalókat:
- Személyesen Brian May tervezte, ellenőrizte és hagyta jóvá
- Az MV50 BM egy Nutube meghajtású, KAT (Knight Audio Technologies) Treble Boosterrel kombinált csöves erősítő, Brian May egyedi gitárhangzásának egyik legmeghatározóbb összetevője.
- A Treble Booster a hangszínbeállítások maximalizálása érdekében be- és kikapcsolható
- Az MV50 Brian May SET egy különleges, limitált kiadású gyűjtői szett, mely egy 1x8"-os hangszóróládát, egy kulcstartót és egy eredeti fotók újranyomásával készült fotóalbumot tartalmaz
Műszaki adatok
MV50 Brian May erősítő fej
• Bemeneti/kimeneti csatlakozók: bemenet, hangszóró kimenet (6,3 mm-es monó, aszimmetrikus), fejhallgató / vonalkimenet (6,3 mm-es sztereó)
• Vákumcső : Nutube 6P1
• Kimeneti teljesítmény: Kb. maximum 50 W RMS 4 Ohmon, 25 W RMS 8 Ohmon, 12,5 W RMS 16 Ohmon
• Tápellátás: Hálózati adapter (DC 19 V)
• Fogyasztás: 3,42 A
• Méretek (Szé x Mé x Ma): 135 x 75 x 100 mm
• Tömeg: 551 g
• Mellékelt tartozékok: Hálózati adapter, tápkábel, felhasználói kézikönyv
Hangláda
• Hangszóró: 8 hüvelykes VOX original 8 Ohm
• Bemeneti csatlakozók: 2
• Engedélyezhető bemenet: 25 W
• Méretek (Szé x Mé x Ma): 260 x 200 x 285 mm
• Tömeg: 3,9 kg
Ami a specifikációkból nem derül ki például, hogy ez a kis cucc brutálisan jól néz ki. Azt gondolom, hogy csak mint tárgy/látvány is igazán hívogatja a tekintetet... pláne egy gitáros tekintetét. Továbbá az sem elhanyagolható, hogy a fej külön is használható, és nagyobb teljesítményű hangfalat is meg tudunk vele hajtani, amit én meg is tettem. Egy 2x12-es ládával akkorát dörrent a cucc, hogy egy picit meg is illetődtem. Vagyis nem érdemes csak a méretekből és a cukisági faktorból egyből szobacuccnak gondolni. Azonban szobacuccként is kiválóan használható, és erre a funkcióra is gondoltak a készítése során. Találhatunk a fej hátsó panelén egy kétállású kapcsolót, amely Flat és Deep állásba kapcsolható... amikor a saját ládájával hajtjuk, akkor ezt érdemes Deep állásba kapcsolni, és ezzel a kis méretet kompenzálandó mély tartományt kapunk, amely szerintem teljesen indokolt is, hiszen nyilvánvalóan növeli a hangzásélményt. Amikor azonban egy nagyobb hangfalat használunk a fejhez, akkor ez tulajdonképpen nem szükséges.
Továbbá szintén a fej hátsó panel részén található egy ECO on/off és egy ehhez tartozó Stanby/on kapcsoló, amelyek gyakorlatilag összetartozó egységek, bár szerintem csak a mai kor emberének lelkiismereti frusztrációit hivatott kielégíteni, amolyan „jóemberkedés”. A gyakorlati haszna az, hogyha véletlenül elutaznánk egy évre és ennek ellenére bekapcsolva felejtenénk az erősítőnket, akkor ECO módban az magától kikapcsolna, de visszakapcsolni csak úgy tudnánk, ha előtte a Standby állásra, majd ismét az on állásra kapcsolnánk a másik kapcsolónkat. (Annyi baj legyen!)
Mivel az első panelen csak a Gain, Tone, Volume szabályzókat (no és a gitár bemenetet, valamint egy VU Meter kijelzőt) találunk, ezért érdemes pár szót ejteni az erősítő gyakorlati használatáról is. Nincs külön lábkapcsoló, amellyel ki-bekapcsolhatjuk a boostert, tehát vagy tiszta hangon játszunk, vagy eleve bekapcsoljuk a boostert. Abban az esetben, ha egy adott dalban szükségünk van ilyen és olyan soundra is, akkor azt javaslom, hogy eleve legyen bekapcsolva a booster, és csak a hangszerünk hangszedőinek és hangerő potméterének segítségével állítsunk be elfogadható tiszta hangzást, majd amikor elérkezik a pillanat, akkor váltsunk hangszedőt és tekerjük fel a hangerőt. Ez ma már (amikor minden apró változóra preseteket kell írnunk) kicsit elképzelhetetlennek tűnhet, de működni fog, mivel ez a cucc így lett megalkotva. Érzékeli a játékdinamikát, a hangerő és hangszínbeállításokat, a hangszedőállásokra és még a más típusú gitárokra is minden esetben másképp reagál. Szerintem csak egyszerűen él és tud egy nagyon karakteres hangzást. Azonban nincs rajta effekt loop meg MIDI meg IR és hasonlók, vagyis ha az ember tovább szeretné fejteni, hogy hogyan lehet effektekkel további hangképeket létrehozni, akkor bizony törődni kell majd vele. A jó hír az, hogy Brian May is megtette, és láss csodát, millió jobbnál jobb hangzást hozott el nekünk, amelyek igazán élményszámba emelték munkásságának valamennyi hallható pillanatát. A rossz hír pedig az, hogy ezzel további melót és befektetéseket kell eszközölnünk, mert az ő rendszerében soha nem csak egy erősítő dolgozott.
Összességében ez a kis cucc egy igazi kuriózum, nekem is eszembe juttatta azt az örök érvényű mondást, hogy a zene a világon a legjobb játék, és ehhez az MV50 egy szuper játszótárs lehet.
Most lássuk mit tartogat számunkra a gyors kaja, vagyis az amPlug verzió, amelyet a még kisebb jelzővel illettem korábban... nem véletlenül. Ezt az eszközt már kimondottan azoknak ajánlom, akik kompromisszummentesen, fáradtság vagy bárminemű további törődés nélkül szeretnének egy kicsit belekóstolni a Brian May „menübe”. Amennyiben nagyon paraszt akarnék lenni, akkor csak annyit írnék, hogy dugd be, ahova kell, 'oszt jó lesz'. Egyébként ez nagyjából fedi is az igazságot, hiszen ennél a kis cuccnál garantáltan megkapod az élményt. S ha az előző erősítőre azt írtam, hogy igen jó játék, akkor ebben az esetben „szor kettő”. Tényleg iszonyú jó játék, mert itt hibátlan gyakorló és fejhallgató funkciókkal együtt élvezhetjük a különböző beépített ritmusokra való gyakorlást. Rendelkezésünkre áll néhány alapvető effekt, egy kiváló tiszta és egy szintén kiváló torzított megszólalás, utóbbi egész High Gain-ig felhúzható. Igazán a mai kor elvárásainak felel meg úgy, hogy valójában és ténylegesen nincs további tennivalónk, mint hogy bedugjuk a gitárunkba, majd csatlakoztatunk egy fejhallgatót és játszunk.
Itt érdemes kitérni arra, hogy a pakkban találhatunk egy kis hangfalat is, amelybe természetesen csatlakoztathatjuk a fej egységet, és akkor egy mini stack-et kapunk, ami nagyon jópofa küllemű, és meg is szólal. Ugyanakkor ennek a cuccnak szerintem mindenképp az a legnagyobb előnye, hogy a fej részéhez közvetlenül csatlakozhatunk fejhallgatóval, és végeredményben a saját effektünk/effektláncunk mögé is egyszerűen beköthetjük úgy, hogy aztán erősítő hangzásként hallgassuk meg a végeredményt egy fejhallgatóban. Szóval igazán pompás gyakorló cucc, amelyet gond nélkül vihetünk magunkkal akár a mellényzsebünkben is bárhova.
Lássuk a legfontosabb tudnivalókat:
- Személyesen Brian May tervezte, ellenőrizte és hagyta jóvá
- AC30 + Treble Booster, amely Brian May legendás hangzásokat tesz elérhetővé
- A Red Special gitárnak megfelelő tervezés
- Ritmus funkció, különféle beépített ritmuspatternek, többek között a "We will Rock You" híres tapsa
- A legfontosabb effektek, hogy eredeti Queen hangzással játszhassunk
- Beépített Phaser és Tap Tempo Delay
- Különleges, limitált kiadású gyűjtői szett egy küllemében illeszkedő hangszóróval, egy kulcstartóval és egy eredeti fotók újranyomásával készült fotóalbummal
Műszaki adatok
amPlug Brian May
• Bemeneti/kimeneti csatlakozók
• Fejhallgató kimenet (3,5 mm-es sztereó mini csatlakozó)
• AUX csatlakozó (CTIA-kompatibilis 3,5 mm-es TRRS mini csatlakozó)
• Tápellátás: 2 AAA elem vagy AAA nikkel-fémhibrid akkumulátor
• Elem élettartam
• 10 óra/16 óra (alkáli elemek használatakor, bekapcsolt/kikapcsolt effektek vagy ritmus esetén)
• 3 óra/5 óra (cink-szén akkumulátorok használatakor, bekapcsolt/kikapcsolt effektek vagy ritmus esetén)
• Méretek: (Szé x Mé x Ma): 87 x 33 x 39 mm lehajtott csatlakozóval
• Tömeg: 40 g elemek nélkül
• Mellékelt tartozékok: 2 AAA elem
Hangláda
• Csatlakozások: gitárbemenet, amPlug bemenet, Aux bemenet, 9 Voltos egyenáramú bemenet
• Kimenet: 2 Wattos VOX original 3 hüvelykes hangszóró
• Tápellátás: 9 Voltos elem (006P) vagy hálózati adapter (opcionális)
• Elem élettartam: kb. 10 óra (9 Voltos alkáli elem), kb. 3 óra (9 Voltos cink-szén akkumulátor)
• Méretek (Szé x Mé x Ma): 100 x 63 x 101 mm
• Tömeg: 260 g (elemek nélkül)
• Tartozékok: 9 Voltos mangán szárazelem (006P)
Nem is marad más hátra, csak hogy jó gyakorlást kívánjak...
Andrásik Remo