Történetünk 2013-ban kezdődött, amikor is három darab olyan hangszert jelentett be a KORG, ami merőben új elgondolás volt. Régebben is léteztek a japán cég által gyártott, kimondottan elektronikus zenékhez szánt eszközök - az Electribe-ok -, de a Volca-széria egészen más módon akart a vásárlók szívébe férkőzni. Nem egy cikket írtam már róluk, általában az aktualitást követve, de most, hogy számuk egyre nő, érdemes összefoglalni hol tartunk…
Tehát először visszaugrunk 2013-ba. A KORG bejelentésének személy szerint nagyon örültem, mert létezett ugyan groovebox a szó szoros értelmében, de a Volca-k árban ezt meg sem közelítették, másrészt merőben új felfogású hangszerekről volt szó. Minden egyes eszköznek ugyanis saját, egyedi tulajdonságai is vannak, így jól illeszthetőnek bizonyult szinte bármilyen környezetbe, ráadásul az ár-érték arányuk meglehetősen jó volt és a mai napig az. Ami azonban közös bennünk, hogy könnyen hordozhatók (elemes használat!), alapvetően 16 lépéses szekvenszerrel rendelkeznek, a méretük pedig megegyezik, tehát bátran tekinthetjük egy különálló formátumnak és nem mellesleg egyszerűen szinkronizálhatók egymással. Ezt egy egyszerű, sztereó 3,5 mm JACK-JACK kábellel tehetjük meg, és akármennyire is egyszerűnek tűnik, kiválóan működik!
Tehát következzen az első három Volca – ha már kronológiailag akarunk haladni:
Alapvetően egy három oszcillátoros, három part-os basszusszinti, burkológörbével, felül-áteresztő szűrővel és LFO-val. Használata nagyon egyszerű, felvehetjük vele, amit élőben játszunk, de lehetőség van step record-ra is, ahol lépésenként találjuk ki mi hol legyen. Az oszcillátorok (választható: fűrész, négyszög) csoportokba is rendezhetők: mindhárom egyidőben szól, külön szólnak, vagy 2:1 arányú felosztásban. Érdekesség, hogy MUTE-olhatók is, így kedvünkre moddolhatjuk a hangzást élőben is, illetve az LFO target-nek megadhatók a következő paraméterek: AMP, PITCH, CUTOFF. Ez tovább csavarja a hangzást, és a jó kis szubokon és a csavarós acid futamokon kívül, egészen experimentális hangzásig is merészkedhetünk.
+1 TIPP: amennyiben azt az opciót választjuk, hogy mindhárom oszcillátor egyszerre szól és ügyesen pitch-eljük el egymástól őket, akár egészen deep house-os akkordokra is rábírhatjuk a Bass-t!
Adott egy hibrid-analóg dobgép, ami ugyan kevés paraméterbeli változtatást ígér, de hangja tényleg klasszikusnak mondható, különösen, ha a cinekről beszélünk. Egészen finom futamokra képes, és a 6 analóg part (lábdob, pergő, két tam, két cin) mellé kapunk 4 PCM mintát is. Utóbbiak ugyan nem nagyon módosíthatók, de a benne lévő taps, személyes kedvencem. A Beats képes még egy dologra, amire a többi Volca nem: van benne egy Stutter effekt, ami érdekes ritmikai változásokat okoz, ráadásul ezek paraméterei és változásai élőben is rögzíthetők a szekvenciába (Motion Rec).
+1 TIPP: a Step Jump kiválasztásával (SHIF+STEP MODE) elérhetjük, hogy bizonyos lépések kivehetők a szekvenciából, így új ritmikákat hozhatunk létre!
Ez tényleg analóg polifón? Igen, három hangig, ráadásul kombinálható az oszcillátorok (3 db) kölcsönhatása, összesen hatféle módon. A sima POLY-tól (klasszikus polifónia) az egészen beteg POLY RING hangzásig (RING moduláció). A Bass-hez hasonlóan van burkológörbéje és filtere is, de ami igazán jó benne, az a Delay. Az a típusú, ami kedvünkre gerjeszthető, már-már tape echo-s tulajdonságokkal. És csak úgy megsúgom, van benne metronóm!
+1 TIPP: a FLUX funkció aktiválásával (SHIFT+FLUX) a szekvenszer visszafelé játsza a szekvenciát!
Itt most van egy feltételes megállónk. Persze ezt most nem a munkanapok szabályozzák, hanem muszáj közbe vetnem valamit. Ez a három Volca tekinthető az első szériának, de a 2013-as év nagyon is alkalmas volt arra, hogy leteszteljék, van-e létjogosultsága ezeknek a készülékeknek. A helyeslő választ mi sem bizonyítja jobban, mint hogy azóta másik 7 termék jelent meg a sorozatban, de itt már mellőzöm az évszámokat, csak szép sorban fogok haladni.
Az egyik leguniverzálisabb Volca, akárhányszor építek egy demo-szettet, mindig teszek bele egyet. Miért? Mert ez egy 10 partos sampler, melynek hangjai cserélhetők, bár erre mindössze egy 4 MB-os memória (65 másodperc) adja a háttértárat. Ezt sokan keveslik, de a Volca Sample nem arra készült, hogy tizenmásodperces loop-okkal traktáljuk. Rövid, jól kiválaszott mintákkal feltöltve, igazi svájcibicska egy szettben, ugyanis mind a 100 hangja cserélhető. Ilyenkor sokan elkezdik keresni a memóriakártya helyét, vagy az USB-csatlakozást. Sajnos egyik sincs, de ennél jóval agyasabb megoldást találunk. A SYNC IN csatlakozóba kössünk egy kis JACK kábelt és csatlakoztassuk laptopunk hangkimenetével. Egy ingyenes szoftver letöltése után máris „kazettánként” vagy éppen egyben cserélhetjük a hangokat, amiket a laptop „bekódol” a megadott minta helyére. Nagy előnye a REVERB effekt, ami partonként kapcsolható!
+1 TIPP: kapcsoljuk be a MOTION SEQ funkciót (SHIFT+S2) és rögzítsünk paraméterváltozókat a szekvenciába, mint például a cinek lecsengése. Így még izgalmasabb lehet a beat!
Na, itt kezdtem el igazán azt érezni, hogy akármennyire is szeretik hangszeres kollégáim a Volca eszközöket játéknak tekinteni, itt bizony egyre komolyabb a potenciál. A Kick, ahogy neve is ígéri egy igazi lábdob boszorkánykonyha. A finom pattogástól, a súlyos hardbass-ig bármit kiszolgál, ráadásul az újabb műfajok igényei – ahol a lábdob egyben basszus is – is kielégíthetők vele, méghozzá jól. A Kick szíve az MS-20-ból örökölt rezonátor, ami a sajátos sound-ot adja. Emellett kapott egy ROLL funkciót, ami az eredeti szekvenciával mit sem törődve irdatlan fill-ekre, vagy build-up-okra alkalmas, bedupláz, harmadol, sőt. Igaz, hogy funkciójában korlátozottnak tűnik, de tánczenénél nagyon nem mindegy, hogy mennyire testes a lábdobunk. A Kick ezt ígéri, meglehetősen alacsony befektetéssel!
+1 TIPP: a szekvenciák láncolhatók, így akár feltolhatjuk a 16 lépést 256-ig is! (MEMORY + kívánt szekvenciák kiválasztása)
Mindannyian tudjuk mi a DX-7. Az egyik legnépszerűbb FM-szintetizátor, amely merőben új hangzásokra volt képes a 80-as években. Az is ismeri a hangját, aki nem is tudja miről van szó. Volt olyan zenész – magyar is – aki komplett albumokat írt erre a hangszerre. Most nem mennék bele az FM-szintézis magyarázatába, de a lényeg, hogy ez kőkemény digitális hangkeltés, ami modulator-okon és carrier-eken alapul, nem a hagyományos, analóg oszcillátorokon. A Volca FM emellett polifónikus (3 hang) és sztereó, és kezeli a már említett hangszer SYS-EX formátumát is! A 80-as évek hangzásának megszállottjai ne is keresgéljenek használt DX-7-et tovább, most jóval egyszerűbben hozzájuthatnak ;)
+1 TIPP: ne feledjük a beépített CHORUS effektet, úgy lesz még autentikusabb a hangzás! (SHIFT+CHORUS)
Legújabb kedvencem, egy analóg, semi-modular szintetizátor, Volca méretben. Önmagában is megszólal, de az igazi fun akkor kezdődik, amikor tartozék patch-kábelekkel nekiállunk „kötözgetni”. Kezdő sound designer-ek figyelem, itt a legjobb megoldás, ha kicsit is mélyebbre akartok ásni, de a VST-t unjátok és ugyanolyan áron inkább vassal kísérleteznétek, elemről, bárhol. A terjedelem korlátai miatt sajnos itt most nem ereszthetem el magam, de hidd el kedves Olvasó, végtelen játszótér a Volca Modular. Moduljai szinte bárhogy patch-elhetők, ehhez némi segítséget is kapunk egy kártya formájában a csomagolásban!
+1 TIPP: A Volca Modular CV-t is fogad, így meglévő moduláris rendszerekkel is jól kijön!
Ha a Modular játszótér, akkor a Drum egy vidámpark. A képi hasonlat nem véletlen, akárhányszor nekiülök a Drum-nak, mindig mosolygás a vége. Nem azért, mert nem lehet komolyan venni, hanem azért, mert igazán vicces hangokat lehet kihozni belőle. Alapjait tekintve egy hat part-os, digitális szinti, de mivel minden part két rétegből (layer) áll, plusz van egy rezonátora is, nem intézhetjük el ennyivel. Első hallásra azt mondtam tuti, hogy az összes drumandbass trekk perkusszívjait és dobjait ilyennel csinálják. Nem is álltam messze a valóságtól, ez ízig-vérig digitális dobszinti, ami a legkülönösebb hangokat is képes előállítani.
+1 TIPP: Sound design szerencsekerék a köbön! Nyomd meg a FUNC+9 kombinációt, és random generált hangokat tölt be az adott partra, vagy layer-re!
Időrendben ő az utolsó, hiszen olyan technológiával készült, amit a KORG csak két évvel ezelőtt mutatott be. A NuTube – vagyis a csövet helyettesítő VFD kijelző – rendelkezik az elektroncső tulajdonságaival, azonban ezt bőven kisebb feszültséggel is képes előállítani. Ennek eredményeképpen újragondolták a Volca Bass-t és a Nutube meghajtást mindjárt fel is használták egy szub-oszcillátor hajtására. Nagyon erős a hangzás, eget rengető basszusok jönnek ki a 3,5 mm-es JACK kimeneten, tehát mindenképpen jót tett az upgrade! Tehát maradt az analóg oszcillátor, és olyan dús hangzást, ami már-már meglepő eredményt mutat. Természetesen van LFO, filter, drive és szép, kéken világító „cső” is. A régi verzióhoz képest itt nem tudunk az oszcillátorok hangolásával játszani, így a Volca NuBass, nem leváltja a Volca Bass-t, csak más irányt ad neki. Mindkét termék marad a palettán, legalábbis egyelőre.
+1 TIPP: SHIF+10 kombinációval kapcsold be a Motion opciót és rögzítsd akár a szűrő mozgását a szekvenciába!
Amikor a negyedik Volca megjelent, összenéztünk a kollégámmal és feltettük a kérdést: Miért nincs dedikált keverő a Volca-khoz? Állandó nyűg volt, hogy mivel demózzuk, a hangszerekhez képest a keverők mind óriásiak voltak, nem létezett kényelmes megoldás. Aztán egyszer csak jött a hír, a világ nyomásának engedve, lesz Volca Mixer! A lépés elkerülhetetlen volt, mindnyájunk nagy örömére.
A Mix egy alapvető különbséggel érkezett a többi Volca-hoz képest, ő nem hajlandó elemről működni, viszont ha már adapterrel csatlakozunk, akkor miért ne lehetne mindjárt tápelosztó is? Kézenfekvő ötlet, ugyanis a készülékhez 3+1 csatornányi bemenő jelet kapcsolhatunk, 2 monót, egy sztereót és egy sztereó AUX-ot. Így a három csatornás keverő, egyben egy három Volcát kiszolgáló tápdisztribútor is. Ahogyan a megfelelő áramot, úgy a szinkronjelet is képes vezényelni, tehát ha SYNC OUT-csatlakozójára kompatibilis hangszert akasztunk, elegendő a Mix-en megnyomni a PLAY gombot! Emellett csatornánkénti HP/LP szűrőt, MUTE gombot és szabályozható SEND kimenetet is kapunk. Utóbbi lehetővé teszi, hogy az AUX IN használatával külső effektkört helyezzünk üzembe.
+1 TIPP: Ha nem akarunk külső effekt kört használni, akkor kössünk be egy KORG Minilogue, vagy Monologue szintetizátort az AUX IN-be és hajtsuk szinkronban a Volca-kkal. Így négy külön hangszerünk fog megszólalni, teljes tempószinkronban!
Végezetül néhány ötlet és tanács:
A Volca-k tárolása és szállítása is fontos feladat, erre meglehetősen sok gyári és nem gyári opció áll rendelkezésre. Előbbieket szeretném ismertetni, utóbbiakat ugyanis némi internet segítségével könnyű felkutatni. A KORG Sequenz almárkája kimondottan ezt a termékkategóriát célozza és sok más modell mellett a Volca-khoz is van néhány opciójuk. Elsőkörben az állványokat szeretném sorra venni, ugyanis léteznek gyári alumíniumvázak, amik kényelmesen és biztonságosan tartják őket. A legnépszerűbb körülük a „X”-es verzió, ami négy Volcat fogad. Logikáját tekintve egyszerű, ez pont elég egy MIX-nek és három másik Volca-nak. Létezik belőle egyébként 3X3-As és 4x4-es verzió is! A tokok tekintetében kaphatunk önállókat (CC-VOLCA), amibe egy fér, illetve olyat is, ami négy darabnak ad maximális biztonságot utazás közben is (CB4-VOLCA). Előbbi négy különféle színben elérhető!
Kevesen tudják, de a Volca-k kapcsolási rajzai jórészt elérhetők, így némi elektronikai ismerettel magunk is belepiszkálhatunk. Természetesen ez már tényleg csak a cseresznye a torta habján, a Volca-széria így is átütő siker, egy jó szettel, ügyes összeválogatással egészen új szintre emelhetjük velük zenénket.
Gergics Attila
www.audmax.hu