Üvöltő szelek, avagy átrendeződés a hangszeripari tradeshow bizniszben.
Évek óta látogatjuk testületileg a frankfurti Prolight+Sound/Musikmesse kiállításokat, ahogy a NAMM-ot Anaheim-ben, vagy az ISE-t Amszterdamban. Ilyenkor természetesen a gyártókkal találkozunk, valamint rengeteg zenésszel, és persze rég látott barátokkal. A beszélgetések azonban rendszerint mégsem a klasszikus üzleti vonalat követik, a formális kérdések és az időjárás után nem térünk rá a kőkemény számháborúra. El sem kezdjük általában ezt a sémát, hiszen a régi kapcsolatok nem igényelnek nagy bizonygatásokat, ígéreteket, meteorológiai vonatkozásokat pedig végképp. Maradunk a baráti hangnemnél és a hangszeripar változásainak kitárgyalásánál. Mert változás mindig van, de ez általában nem a kiállítás(oka)t érintette, legalábbis eddig.
A rutinos Messe-látogató hamar észreveszi, hogy valami nem stimmel, és most nem arra gondolok, hogy idén helyet cserélt a ProLight+Sound a Musikmesse-vel. Szembetűnően kevesebb a kiállító, a gyártók már nem a feltétlen megjelenésre összpontosítanak, hanem komolyan mérlegelnek. Ez nem azt jelenti, hogy nem jelennek meg sehol, csak olyan helyekre teszik át a hangsúlyt, ahol célzottabban érik el a végfelhasználókat. Így lehet az, hogy míg két évvel ezelőtt annyi modulárszinti gyártó volt, hogy az embernek jó értelemben véve csömöre lett a patch-kábelektől, most elvétve találkozhattunk velük, ugyanis ennyi idő alatt Németországban akkorát fejlődött ez az iparág, hogy külön "szintishow"-t szerveznek maguknak Berlinben.
Ez a változás persze nem most kezdődött és nem is tartom rossznak az irányt, hiszen a kevesebb néha több, főleg ha jól van célozva a felhasználók köre. Így tört meg az a dogma is, hogy a Musikmesse a gyártók és a forgalmazók közti kapcsolatápolás éves zarándoklata, ugyanis most már ott is inkább az utolsó, de legfontosabb láncszemé a főszerep, a zenészé.
Ettől függetlenül persze a rendezvény maga még mindig óriási, Zoli kollégám lépésszámlálója úgy ugrotta meg szerdán a 14 km-t, hogy nem is biztos, hogy mindent láttunk. Az akusztikus hangszerek kavalkádja - elektromos megfejtőként is - ámulatba ejtő volt, ahogyan a vizuál-gyártók előretörése is.
Természetesen idén is sok újdonsággal és szép standokkal találkozhattunk, ebből szeretnék szemezni egy kicsit így a cikk derekától, persze abszolút részre hajlóan, mert az ember szívesebben dicséri saját gyermekét...
Az Allen&Heath standját körüljárva nem lehetett panaszunk a termékkihelyezésre, szinte minden kipróbálható volt, még a legnagyobb pultok is, hiszen manapság elég egy pendrive egy soksávos anyaggal és máris kezdhetjük a tesztelést. Személyes kedvencem a PLAYdifferently márkanév alatt futó MODEL1 DJ-keverő volt, amit Ritchie Hawtin-nak külön készít az A&H. Ez a mixer eltér az átlagostól, már csak azért is, mert klasszikus értelemben véve sem EQ-t, sem crossfader-t nem tartalmaz.
Innen egy ugrás volt csak a DiGiGrid fülkéje, ahol egy jó hangulatú beszélgetésben megdicsértem a dizájnt, hiszen igazán jól sikerült egy kicsi, mégis nagyon impozáns sarkot kialakítani a piac sajnos egyik legkevésbé ismert, mégis legflexibilisebben használható, hálózati alapú interfészeinek.
Egy hátraarcot követően máris az AVID nagy pultjaival néztem farkasszemet. Grandiózus megjelenés, letisztult, egyszerű stand, ahogy megszokhattuk. Olyan volt mint a Pro Tools, semmi plusz elem, csak szögegyszerű professzionalizmus.
Innen egy kisebb séta és egy R'N'R burger (helyi street food) után az Audio-Technica standja felé vettem az irányt. Az egyik legigényesebben megépített stand látványa után hamar rájöttem, hogy ez még csak a kezdet, hiszen itt láthatta először a nagyközönség az új AT5047-es stúdiómikrofont. Róla annyit kell tudni, hogy az 50-es sorozat tagjaként, a gyártó négyszögletű diafragmás mikrofonjainak családját bővíti. Magától értetődően az összes termékcsalád zászlóshajóját felfedezhettük a standon, ahogyan az új ATUC-50 konferencia rendszert is.
Ezután egy hosszabb séta következett, hiszen eddigi kiállítóink mind a ProLight+Sound kiállítás résztvevői voltak, de nekem még fontos fotózni és látogatnivalóim voltak a szűk kilométerre lévő MusikMesse-n is.
Először a TASCAM főhadiszállását céloztam meg, ahol mint mindig, most is szívélyes fogadtatásban volt részem. Persze a jó kedélyű beszélgetés után megtapogattam az újdonságokat is. Az új US-szériás kis hangkártyát, melynek neve nem okozott meglepetést (US-1X2), valamint az új 250-es hálózati felvevő sorozatot(SS-R250N és SS-CDR250N), melyekhez külön Dante kártyát és dedikált kontrollert is vásárolhatunk majd opcionálisan. Most pedig tessék jól megkapaszkodni, mint én a R'N'R burger után. Igen, van új kazettás lejátszó, hiszen ha nem lenne, mivel digitalizálnánk be régi szalagjainkat, kétes hírű punkzenekarunk korai demóit? Persze a CD-A580-ban van még USB és CD is, de akár tetszik, akár nem, az ember szeme már elszokott a függőlegesen nyíló kazettaajtóktól...sajnos.
Szerencsémre innen már nem volt MESSE a KORG. Félretéve és gyorsan el is felejtve ezt az unalomig rágott poént, szemügyre vettem a kedvenc kütyüstandomat, ahol most mégsem a rengeteg kipróbálható eszköz nyűgözött le, hiszen két új, nagy hangszer is ki volt állítva! Az egyik már színével hatalmas feltűnést keltett, ordító narancssárgája majdnem el is nyomta a tényt, hogy egy VOX Continental orgonáról van szó, amiben a KORG legújabb Nutube "csöve" dolgozik. A másik pedig a legújabb színpadi billentyű, a Grand Stage, mely ötvözi a Kronos hangszíneit a színpadi zongorák egyszerűségével.
Apropó, ha már VOX és a Nutube technológia. Zoli kollégámnak volt szerencséje a vásár egy üzleti partnereknek fenntartott részében megnézni az MV50 zseberősítőt. A tenyérnyi, 50W leadására képes készülék három verzióban lesz majd elérhető, így minden gitártokban lapulhat egy megfelelő darab.
Egy biztos, hogy az idei kiállítás már egy új irányt képvisel, ami elsősorban a végfelhasználóknak kedvez, de ettől függetlenül így is hatalmas élmény volt, ahogy minden évben.
Ja, és a kötelező udvariassági kör, avagy ahogy a németek hívják, a klatsch: Az időjárás a szokásos áprilisi formáját hozta, így nem csak a változás szele borzolta a hajunkat.
Gergics Attila
www.audmax.hu