Űr-gitárcucc

Űr-gitárcucc

RSS   AUDMAX   2016-11-01 10:25

 

 

A gitár-hangtechnika egyik állandó vitatémája az analóg eszközök digitális reprodukciójának minősége. A “gitárvilágban” hosszú évek óta rengeteg féle kivitelben vannak jelen modellező multieffektek, erősítők. A kilencvenes évek végén megjelent nagysikerű Line6 Pod nagy számban sarkallta arra a gyártókat, hogy teret adjanak kínálatukban a modellező termékeknek.
Manapság a gitárzenészek körében jól érzékelhető a digitális gitárerősítők létjogosultságának elfogadása stúdióban és színpadon egyaránt. Rengeteg világhírű gitáros live setup-jában tűnik fel egy-egy digitális eszköz a csöves erősítők helyén, egyre inkább látszanak színpadi sztenderként elterjedni a professzionális felhasználóknál. Miért választják olyanok is, akik megengedhetik maguknak akár több csöves erősítő egyidejű használatát színpadon?

 

 

Néhány évvel ezelőtt megjelent a piacon egy furcsa, futurisztikus dizájnú “táskarádió”, a Kemper, amely egy valódi erősítő úgynevezett profilját hivatott megalkotni digitális formátumban.

A Kemper Profiling Amp (a továbbiakban KPA) képes egy adott erősítő szónikus karakterisztikáját egyedülálló módon reprodukálni. Eleinte leginkább stúdióeszközként volt jelen a köztudatban, majd egyre több előadó mögött tűnt fel színpadon is.

Profilozás

A KPA megfelelően csatlakoztatva egy erősítőhöz képes annak szónikus karakterisztikáját egyedülálló módon reprodukálni, amit profilozásnak hívunk. Hogy is néz ez ki a gyakorlatban? Először is fontos megemlíteni, hogy nem feltétlenül szükséges hozzá hangmérnöki asszisztáció, hozzávalónak elég egy jó hangszermikrofon, egy gitár, hangkártya vagy keverő valamiféle hallgatásra alkalmas eszközzel, no meg persze megfelelő mennyiségű és minőségű kábel. A profilozni kívánt erősítőt beállítjuk egy általunk preferált módon, ezután bemikrofonozzuk. A mikrofont a KPA Return Inputjába csatlakoztatjuk, majd a Direct Outputot az erősítő inputjába, monitorozáshoz pedig a Master Output aljzatait vegyük igénybe. Ezután már KPA inputjába megy a gitárjel, és kezdődhet is a móka!

A Browser módban kiválasztunk egy hasonló típusú erősítőt, mint amit profilozni szeretnék, majd a Profiling módba kapcsolunk. Miután összehangoltuk a leendő profil hangerőszintjét egy már meglévővel, a KPA különböző teszthangokat futtat át az erősítőn. Ez meglehetősen érdekes élmény, először olyan hangot hallat, mint egy korai sci-fi jelenetében az idegen lények űrhajója, miközben leszállást hajt végre, majd mintha egy autómosóban hallgatnánk a gépek és a víz zaját, aztán ez egyszer csak átcsap egy földrengés közepette haladó vonat hangjába. A nem egészen egyperces hangeffekt-kavalkád után a készülék jelez, hogy elkészült a profil, ami igényelhet némi finomhangolást. Ilyenkor érdemes váltott dinamikával akkordozni 20-25 másodpercig a hangszeren. Ha elégedettek vagyunk az elkészült profillal, az összeállítás szinte minden egyes komponensét dokumentálhatjuk szövegesen is emlékeztetőül (hangszóró, mikrofon, gitár, stb.). Ezen felül további gaint adhatunk a profilra, és kedvünkre EQ-zhatjuk és effektezhetjük. Bizonyos szempontból a Kemper nyújtotta EQ sok esetben hasznos lehet, hiszen egyes vintage erősítőknek szélsőségesen vagy korlátozottan viselkedik egy-egy EQ szabályzója.  Fontos megjegyezni, hogy a nem “időalapú” effektek a jelútban, például az overdrive vagy a distortion is profiozhatóak, mindemellett további beállításoknak ad lehetőséget az Amplifier szekció. A “Definition” szabályzó segítségével beállíthatjuk, hogy milyen mértékű mély frekvenciát kapjon a preamp, a “Pick” szabályzási lehetőséggel optimalizálható az “attack”, beállíthatjuk, hogy mennyire legyen pregnáns a pengetés hangja. A “Power sagging” segítségével a csöves erősítők játékmódtól függő dinamikaváltozásának emulálását szabályozhatjuk.

A “táskarádiós” és a rack kivitelből is létezik végfokkal ellátott verzió, utóbbi csak fekete (inkább sötétszürke) színben kapható, míg a standard KPA-ból választható fehér is. Színpadon talán gyakoribb a rackes, a “fejhez” viszont kapható egy kompakt hordtáska is. További opcionális kiegészítő a Kemper Remote, ami az eszközzel a lehető legkompatibilisebb lábkapcsoló, mégpedig olyan extrákkal, mint a kiváló minőségű Looper és a Tap funkció, mely képes arra, hogy megállapítsa játékunk tempóját, így akár élőjáték közben is módunk van beállítani a delay time-ot.

A Kemper hivatalos oldalának „Support” szekciójában körülbelül egy-másfél havonta jelenik meg software update, ami ingyenesen letölthető. Folyamatosan fejlődik az operációs rendszer új tulajdonságokkal ruházva fel az eszközt, ezeket az aktuális frissítésnél egy szövegfájlban rendszeresen részletezik is. Mr. Kemper az idei Namm Show-n jelentette be, hogy új reverb és delay packon dolgoznak, ami egy későbbi firmware update-tel érkezik.

Eddigi tapasztalataim alapján a KPA az első olyan digitális gitárcucc, ami képes egy valódi csöves erősítő dinamikáját visszaadni tulajdonképpen kompromisszummentesen.

 

 

A végfokkal ellátott verziót választottam a kompaktság jegyében, és nagyban megkönnyíti a dolgom, legyen szó akár próbáról vagy koncertről.  Tényleg olyan, mintha rengeteg erősítő birtokában lennék, pillanatok alatt találok az adott zenei közeghez megfelelő soundot, nem beszélve az effektekről. Nemrégiben vásároltam meg a Kemper Remote-ot, amivel maximálisan kihasználható a KPA az élő játék alkalmával.  A Performance módban minden dalhoz öt “slot” áll rendelkezésünkre, így akár öt különböző profilt is megszólaltathatunk egy dalban (bár ez nem feltétlenül életszerű), és Kemper Remote-tal egy sloton belül is hozzárendelhetünk effekteket az adott erősítőhöz. Ez például olyan esetben lehet hasznos, amikor egy rövid zenei részhez szeretnénk aktiválni egy bizonyos effektet, esetleg egy dalon belül sok különböző hangszínt szeretnénk megszólaltatni. Egyszerűen és tömören kifejezve: a lehetőségek tárháza figyelemreméltóan nagy a színpadi felhasználás tekintetében is. A Kemper tulajdonosainak számára a gyártó alkotott egy egyszerű, viszont annál hasznosabb könyvtárprogramot, a Rig Managert, melynek segítségével könnyedén szortírozhatóak a profilok, a Performance módhoz pillanatok alatt beállíthatjuk egy koncertprogram hangszíneit külön-külön elnevezve, opcionálisan feltüntetve az adott dal hangnemét, tempóját, és még sorolhatnám. A Wellhelloban a műsor teljes hosszában metronómra játszunk, ez lehetővé teszi azt, hogy a delay feedback az adott dal tempójával szinkronban szólaljon meg, a delay time-ot roppant egyszerű beállítani.

A gyári profilok mellett szinte végtelen mennyiségű hangszín érhető el, ezek közül pedig rengeteg ingyenes is. Ezek fellelhetőek többek között a gyártó hivatalos oldalán a Rig Exchange szekcióban, ahol mindenki megtalálhatja a számára legmegfelelőbb cucc virtuális “DNS-ét”. Kimondottan nehéz feladat egy olyan hangtechnikai eszközről átfogóan írni, ami ennyire sokoldalú, amely gyakorlatilag egy kis “univerzumnak” nevezhető a maga nemében.

Vegyük sorra az előnyöket “élőzés” szempontjából: konzisztens szólás jellemzi, a vonalból történő játék esetén nem kell mikrofonozni, alacsony hangerőn is használható, így ideális klubozáshoz is. Nem áll fenn olyan amortizáció veszélye, mint az elektroncsöves erősítők esetében, rengeteg különböző hangzás érhető el. Valljuk be, egy teljes körű szerviz, az elektroncsövek cseréje nem kis beruházás, ha az ember gyakran koncertezik. Gyakorlatilag bármilyen zenei környezetben képes professzionális minőségű gitárhangot produkálni. Ezeket az előnyöket régóta ígérik különböző modellező eszközök, viszont számomra az első eszköz a KPA, ami ténylegesen forradalmi az analóg kontra digitális “versenyben”. Az ára nyilvánvalóan nem alacsony, viszont teljesen reálisnak mondható, ha tekintetbe vesszük a „szolgáltatásait”, az előnyeit, az általa nyújtott lehetőségeket. Egy német gyártmányú, folyamatosan upgrade-elhető professzionális eszköz, ami igazából egy butik csöves erősítő értékének megfelelő összegért kapható. A Kemper véleményem szerint jelenleg az a digitális gitárcucc, ami legrealisztikusabban adja vissza az analóg erősítők hangját, aki nem hiszi, járjon utána!

Varga Gergő

 

 

Vissza a Hírek oldalra »


Képviselt gyártók, márkák

Az AUDMAX által képviselt kiemelt márkák, gyártók - ABC sorrendben. Bővebben...

Allen&Heath Appsys ProAudio Audiopole AudioPressBox Audio-Technica Avalon-Design Avid B&C Speakers DiGiGrid DirectOut Technologies Genelec GLAB Guitar Laboratory Green Hippo ITC INOUT Communication Systems Korg L'Acoustics Linea Research Panphonics Roland Professional AV Symetrix Tascam Trevis Audio Lab Vox Waves Williams Sound
HANOSZ
Az Audmax Kft. a HANOSZ tagja.
A Hangszeresek Országos Szövetségének fő célja az aktív zenélés társadalmi elfogadottságának növelése és támogatása.
Széchenyi 2020