Mit lehet még ezen tupírozni? Jó hang, jó billentés. Más nem kell! Nos, ez is egy megközelítés, de nem árulok el titkot, hogy más neves gyártókkal együtt a KORG sem így gondolja. A KORG mérnökei és marketingesei leültek a dizájnerekkel, hogy csináljanak valami újat és szépet. Kimondottan otthoni használatra. A szépséget illetően sikerrel jártak, a többit taglalom lent.
Kezeljük tényként, hogy a különféle elektromos billentyűs hangszerek térhódításával és a hangkeltés fejlődésével a digitális zongorák is megvetették a lábukat a felhasználók között. Olyannyira, hogy a legbigottabb zongoratanárok is megenyhülnek, ha egy jó minőségű hangszert látnak. Ez egyáltalán nem természetes, hiszen a zongorák billentéséből és a kalapácsok által megütött húrok hangkeltéséből adódó játékérzet mindennek az alapja. De mi van, ha nem? Nálam okosabb kollégáim többször leírták és elmondták már, többek között ezen kiadvány hasábjain is, hogy mennyire meg tudja könnyíteni egy otthon gyakorló zongorista életét egy jó digitális hangszer, és érveltek a használata mellett. Mindezek mellett természetesen a hangszer a lakás része is lett, így egyáltalán nem mindegy, hogy a hangszer hogyan is néz ki. Ha nem hiszi el a kedves olvasó, kérdezze meg a család nő tagjait. Ilyen formán a billentés-hangkeltés-kinézet szentháromsága dönt, az arányok igény és/vagy anyuka szerinti módosításával.
Amennyiben mind a három tényező kellően fontos, ott jön a képbe a KORG vadonatúj G1 Air modellje. Az otthoni digitális zongorák piacán a KORG mindig erős volt, de a prémium és közvetlen az alatti szegmensben nem volt hangszer az elmúlt évek választékában. Ezen változtat most a japán gyártó a G1 és G1 Air hangszerekkel, olyan formában, hogy a lifestyle hangszerek filigrán megjelenését tették teljessé a billentés és a megszólalás legmagasabb szintre emelésével.
A kifinomult és lágy vonalú, filigrán megjelenés modern megjelenést kölcsönöz a G1-nek, ami mindösszesen 29 cm mély, így könnyen elhelyezhető a lakásban. Lágyan csukódó billentyűfedele teljes szélességben kottatartóként is funkcionál. A hangszer fekete, fehér és barna színben elérhető, így bármilyen környezetbe könnyedén beilleszthető.
A zongorabillentés kiemelkedő játékélményt Ígér. A valódi súlyozott RH3 jól képezi le a zongora billentést. Az alsó regiszterben nehezebb, a felső regiszter felé haladva egyre könnyebb a billentés. Érzékenyen reagál a repetitív játékmódra, a gyors hangismétléseket is jól kezeli, hűen követve az előadó kifejező játékára jellemző dinamikát, visszaadva a legapróbb részleteket is. A Key Touch Control lehetővé teszi, hogy öt érzékenységi szint (könnyű, normál, nehéz, stabil, rögzített) közül a játék dinamikájához leginkább alkalmazkodó billentés erősség közül válasszon.
A hangszer kialakításával szoros összefüggésben áll az új, nagy teljesítményű hangszórórendszer, ami a hangkeltés fontos eleme. Az egyedi kialakítású hangrendszer a G1 akusztikus zongoráinak és a többi hangszer hangjának hihetetlenül valósághű megszólalást garantál. A billentyűzet alatt elhelyezett két nagy átmérőjű hangszóró a teljes dinamikatartományt leképezi, míg a billentyűzet fölött elhelyezett hangszórópár a magas frekvenciájú hangokat szólaltatja meg. Mindezek és zongora burkolatának akusztikája a hagyományos hangszerekhez nagyon hasonló, gazdag zongora hangot eredményez. Emellett a G1 Air variánsa Bluetooth kapcsolaton keresztül bármilyen BT lejátszóval párosítható. Így játszhatunk együtt bármilyen zenedarabbal, vagy használhatjuk a hangszert Bluetooth hangszórórendszerként is.
A szentháromság mindhárom elemét érintettem már, de a hangkeltés nem teljes a hangszínek és egyéb funkciók nélkül. A KORG G1 legnagyobb erőssége a három, egyedi karakterrel felruházott világhírű koncert zongora hangszín. Egyetlen olyan gyártó sincs, amelyik olyan zongorát készített volna, ami minden zongorista igényeinek megfelelne. A KORG kiválasztott három nagynevű hangszerkészítő céget, egy németet, egy osztrákot és egy japánt. Az általuk gyártott három teljesen különböző hangú zongora hangját most saját otthonában élvezheti, és kiválaszthatja a játszott darabhoz legjobban illő zongorahangot.
A német zongora a világon a legismertebb, évek óta számtalan zongorista használja és a leghíresebb koncerttermek hangszere. Ragyogó magashangok és gömbölyű basszus jellemzi, a German Piano az egyik legteltebb és legerősebb hangú zongora.
Az osztrák zongora egy gazdag kulturális örökséget hordozó hangszer. Az Austrian Piano meleg, de ragyogó színekkel telt hangzást kínál.
A japán zongorát dinamikus hangzás jellemzi, a klasszikustól a jazz és a pop zenéig, a legkülönfélébb zenei műfajoknál használják.
Annak érdekében, hogy a hang a lehető legjobban hasonlítson egy akusztikus hangszer hangjára, a G1 elemzi a játék dinamikáját és a különböző zongora hangminta készletek közül. Ennek köszönhető, hogy a finom pianisszimótól az erős fortisszimóig, a megszólaló hang a játékos legfinomabb rezdülését is valósághűen tükrözi.
A hangszínek mellet jó pár olyan dolog van, ami a játékot még zongoraközelibbé teszi. A G1 három koncert zongorája az élethű megszólalás érdekében az akusztikus zongora húrjai által keltett egymásra ható rezgéseket, azaz a jobb pedál nyomva tartásakor keletkező "Damper rezonancia" hangot is modellezi.
A tompító felemelkedésekor, amikor az akusztikus zongora hangja megszólal, a megfelelő hangmagasságú húrjok összerezegnek. Az akusztikus zongora hangjának fontos alkotórésze és jellemzője a húr rezonancia, ezért a G1 három koncert zongorája is alkalmazza a KORG csúcshangszeréből, a KRONOS-ból kölcsönzött, a zongora hangjának előállításához kifejlesztett Resonance technológiát. A nüanszok sorában utolsó a Key-off szimuláció. Ez azt a hangot szimulálja, mely akkor keletkezik, amikor a zongorista elemeli ujjait a billentyűzetről.
Izgatottan várjuk az első darabokat, melyek a nyáron érkeznek meg a hangszerüzletekbe, hogy értő kezek alatt bizonyosodhassunk meg a fenti állítások valóságtartalmáról.
Hajdu Zoltán