Nem olyan régen a kezeim – illetve ha pontos akarok lenni, akkor a lábaim alá – kerülhetett egy nem csak gyönyörű, de kiváló duplázó, mégpedig egy Natal Pro Sereies Fast Cam pedál.
A doboz kinyitása előtt is feltűnt, hogy jó kis súlya van a pakknak így biztos voltam benne, hogy nagyon masszív az egész. Kibontás után először a kardántengely került a kezeim közé, ami nagyon masszívnak tűnt (és természetesen nem csak tűnt). Miután megmozgattam a kardán két végét kiderült, hogy a holtjátéka gyakorlatilag a nullával egyenlő. Tüzetesebb szemügyre vétel után észrevettem, hogy a csuklók sem épen hagyományosak. Egyrészt nagyobbak, mint egy átlag pedálnál – ami egyébként is egy nagyon masszív kinézetet kölcsönöz neki – másrészt a csuklók forgásának megoldása valami zseniális. Aki a szegecselt megoldáshoz van szokva – vagyis szinte mindenki – az most eldobja az agyát, ahogyan én is tettem. A csuklók minden nyelve kicsi távtartókkal van a kockához fogatva és minden oldal csapágygolyókon forog. Ezáltal miután összeraktam a pedált és rátettem a lábam olyan érzésem volt mintha repülne. A pedálok mozgása elképesztően sima szinte semmi ellenállást nem érez az ember, a fej súlya mégis érezhető és nagyon könnyű játszani vele. A bal pedál is olyan mintha csak két lábdobom és két pedálom lett volna, az egyetlen dolog, ami miatt éreztem, hogy ez egy duplázó, hogy a bal pedálnak jobbról érezhető a fejsúlya, ami viszont természetesen nem zavar.
A másik dolog, ami levett a lábamról az a cucc iszonyat ereje. A fast cam-nem köszönhetően olyan erővel küldi a fejeket a bőrbe, hogy valami gigantikus hangja lesz tőle a lábdobnak. Rövid groove-olás után érezhető volt, hogy fele annyi energia szükséges ugyanahhoz a hangszínhez és hangerőhöz. Aztán kicsit odaléptem a gyorsabb témáknak és szinte repült a pedál a lábam alatt. Sokkal kevesebb befektetett energiával szólaltak meg a gyors váltott lábas témák és a progresszívebb muzsikához szükséges technikákat is sokkal egyszerűbb volt megoldani. A hatalmas ereje ellenére, ha jazz-t vagy egyéb halkabb muzsikát kell játszani is tökéletes választás ez a pedál. A halk dolgokat is nagyon könnyen erőlködés nélkül lehet megszólaltatni vele és a halk dinamikai tartományban is megmarad a hang konkrétsága. Szépen kivehetően indul el és érthetővé válik a zenében.
A többi kis „apróság” is nagyon megkönnyíti az életünket: memóriabilincsek az ütőfejeken, a fejek és pedálok szögének könnyű állíthatósága, rugóerősség könnyű szabályozhatósága és dobkulcs a jobb pedál alatt. Még egy zseniális kis apróság van elrejtve a pedál és a lábdob kávájának találkozásánál. A pedál azon része, ami felülről szorítja a kávát egy távtartón helyezkedik el és jobbra-balra forog, ha szükséges. Ezáltal ha egyenetlen padlón kell összeraknunk a dobot, vagy csak szimplán gyorsan kellett felrakni mindent a színpadra és nem a legoptimálisabb szögben sikerült a duplázót a lábdobhoz illeszteni sincs gond. A forgó rész követi a káva ívét így nem fog az egész elemelkedni a földtől.
Arról se feledkezzünk meg, hogy a pedál nagyon szép. A Natal a doboknál is mindig adott a részletekre miért ne tette volna ezt meg a lábgépnél is. Az ütőfejek hátulján megtaláljuk a jellegzetes nap motívumot, a sarok részeken szintén. A pedálokon is egy szép minta foglal helyet illetve egy Natal feliratot is találunk. Egy szó, mint száz ez a pedál világbajnok, mindenféle stílusban megállja a helyét így csak ajánlani tudom mindenkinek.
Egy baj van vele….Vissza kellett adnom…..:)
©Tóth Tomi / Wisdom, Mytra
Megjelent a Music Média Magazinban.