Az alábbiakban egy interjút olvashattok Markó Ádám méltán híres magyar dobművésszel, aki több mint egy évtizede használja az Audio-Technica termékeit, és most megosztja az évek alatt szerzett tapasztalatait.
Mióta vagy a szakmában, és mik voltak a nagyobb fordulópontok a szakmai életedben ez idáig?
Zenei tanulmányaimat gyermekként, 6 évesen kezdtem először klasszikus ütővel, majd mikor kamaszkorban megütött a rockzene ereje, szabadsága, nem volt kérdés, hogy erre teszem fel az életem. A Kőbányai Zenei Stúdióban tanultam, ezen évek alatt kerültem be a szakmába. 2004-ben, 22 évesen a Ganxsta Zolee és a Kartel dobosa lettem, emellett elkezdtem építeni és egyengetni saját csapatom, a Special Providence útját. Hatalmas iskola és tapasztalás volt ilyen fiatalon a mainstream zeneiparba bekerülni, amiért hálás vagyok a sorsnak. Rengeteget játszottunk, sokan megismertek, róttuk a hazai szokásos köröket, és viszonylag hamar megérett bennem, hogy „csak” ez nem fog szakmailag kielégíteni, így a session zenész létforma mellett egyre több időt/munkát szenteltem a Special Providence külföldi karrierjének és saját magam útjának építésére. Hosszú évek kitartó munkájával egyre több nemzetközi turnénk lett, jártunk Japánban, Dél-Amerikában, az USA-ban; egy angol kiadóhoz szerződtünk, olyan zenekarokkal koncerteztünk, mint a Dream Theater, Spock’s Beard, Haken. Ezzel párhuzamosan több nemzetközi hangszermárka endorsere lettem, mely óriási megtiszteltetés és felelősség volt, és egy teljesen új irányt, új motivációt adott az életemnek. Volt lehetőségem több nagy dobfesztiválon fellépni, illetve meghívást kaptam a kanadai Drumeo –ba is, mely a világ legnagyobb dobos online platformja. Mindig ez volt a vágyam. Nagyon fontos számomra a külföldi jelenlét amellett, hogy az itthoni session zenész életemet is ápoljam. Hálás vagyok a sorsnak, hogy a legjobbakkal dolgozhattam és dolgozhatok együtt. Lassan 20 éve oktatok a magániskolámban, 2022-ben elindítottam Markó Drum Farm néven egy nemzetközi dobos tábort, melyre olyan fantasztikus külföldi dobosakat hívok tanítani magam mellé, akikkel jóban lettünk az évek alatt, és akik meghatározóak a mai dobolásban. Ez számomra egy misszió volt, hogy itthon is legyen egy olyan európai szintű zenei tábor, ahol külföldi nagyoktól is lehet tanulni, inspirálódni. 2017-ben Kaltenecker Zsolt barátommal megalapítottuk a Kaltenecker-Markó duót, mely szépen fejlődik, és dolgozunk rajta, hogy nemzetközileg még ismertebb legyen. Tagja voltam a USEME és Cloud 9+ zenekaroknak, ugyan mindkét csapat tavaly feloszlott, de nagyon szép éveket tudhatunk magunk mögött, amelyekből rengeteget tanultam, tapasztaltam. Számos session munkám mellett nemrégiben kezdtünk el együtt dolgozni a DESH produkciójával. Nagyon izgalmas feladat, és örülök, hogy a fiatalabb generációval is összehozott az élet. 20 éve élem ezt az életet, imádom csinálni, imádom a hangszerem, a zenét és minden egyes nap hálát adok ezért a sorsnak.
Eleinte milyen nehézségeket okoztak a technikai eszközök, amikkel szembesültél a színpadon?
Még volt alkalmam a „régi” világot megtapasztalni. Üvöltő monitorládák, pokoli hallásviszonyok és helyszínek, de örülök, hogy ezt is láttam és éltem benne, így jobban tudom értékelni a mai technikai adottságokat és azt a kényelmet, komfortot, ami nélkül ma már el sem tudnám képzelni az életem. Sosem felejtem el, amikor 2012 táján először próbáltuk ki a fülmonitort az Old Man’s be Ganxsta bulin. Elkezdtem hallani végre, amit csinálok és csinálnak körülöttem :D Elképesztő minőségi ugrás volt, mivel nálunk a színpad sokszor hangosabb volt, mint a PA. Cséry Zoli mindig olyan monitort kért magának, amiről egy falunap simán lement volna. Irgalmatlan hangversenyek voltak és üvöltő, tajtékzó hangmérnökök. Fiatalság, bolondság :D
A következő nagy ugrás az volt, amikor már saját digit keverőt vittünk magunkkal, és ez nyilván megváltoztatott mindent.
Milyen körülmények között találkoztál először Audio-Technica mikrofonokkal, és mi volt az első benyomásod?
Régi barátság fűz az Audmax Kft.-hez és jeles szakembereihez. Ők voltak az első hazai cég, akik segítettek az utunkon a Special Providence-szel már a kezdetektől, többrétűen összefonódtunk a cég által képviselt márkákkal, és így jött az AT is az életembe. A 2015-ös Spock’s Beard / Special Providence EU turnén kezdtem el használni a mikrofonokat, és azóta is imádom őket. ATM-350 tam mikrofonokat használok, melyek remekül visszaadják számomra a dob natúr, test hangját. Az ATM650 pergő miksit azért imádom, mert brutál agresszív, és visszaadja a nyers erőt, de ugyanakkor a finomságokat is. Pergő alsónak is ATM350-et használok, nem csak azért, mert könnyű jól pozicionálni, hanem mert jól hozza a sodronyhangot. A HH mikrofon egy ATM450, az OH egy AE3000 pár, mindkettő rendkívül részletgazdag és zenei, utóbbi univerzálisabb, sokan használják pergőre, tamokra is. Az ATM450-et viszont a merőleges tengelyű kiépítése miatt úgy teszem a lábcin fölé, hogy a lehető legjobban kitakarja a pergő felől érkező hangorkánt. Lábdobban egy AE2500 duplakapszulás mikrofont használok. Én úgy érzem, hogy az AT mikrofonok a hangszerrel vannak kéz a kézben, és gyönyörűen közvetítik azt, ahogy a dob szól.
Sokáig fejhallgatóval játszottál. Az hogy működött? Milyen volt fejről fülhallgatóra váltani?
Pár évig fejhallgatót használtam, ami amellett hogy számomra kényelmetlen, messze nem zár olyan jól mint egy fülhallgató. A váltás maga volt a megváltás! Egy Audio-Technica E70-et használok évek óta, amely ennek a szériának a zászlóshajója és nagyon szeretem a hangját, hangképét.
Mit gondolsz a technikai eszközök minőségének fontosságáról a hangszerekével szemben?
Őszinte leszek – sosem voltam egy „tech nerd”, és mivel egy akusztikus hangszeren játszom, nyilván nem is leszek, de természetesen, ami érdekelt ezzel kapcsolatban, annak utánajártam. A doboknál sem voltam soha a “hány réteg fa” és “milyen mély a teste” arc. Rábízom magam a szakemberekre, akik ehhez értenek, én meg megteszek mindent, hogy a hangszerem úgy szólaljon meg, ahogy kell. Nyilvánvalóan ezen a szinten nagyon fontosak a minőségi technikai eszközök, és én is ilyenekkel dolgozom, de a hangszer minősége számomra elsőrendű.
Az évek távlatából mi a tapasztalatod a használt AT eszközökkel, volt-e valamilyen nagyobb fennakadás koncerten vagy próbán?
Iszonyatosan megbízhatóak. Rengetegszer pakoltuk, mozgattuk őket az elmúlt évek során, és néhány kábel- vagy csatlakozóhibát leszámítva semmilyen komolyabb probléma nem volt velük.
Mesélnél az idei tervekről, célokról, és hogy mi várható ebben az évben?
Sok izgalmas, rendhagyó dolog várható 2024-ben. Májusban meghívtak a SONOR gyárba forgatni, és benne leszek az idei “Artist Series” videó sorozatukban, ami óriási megtiszteltetés. Elkezdtük felvenni az új Kaltenecker-Markó EP-t, ami várhatóan még idén megjelenik. Nagyon kompakt és erős anyag lesz. A fesztiválszezon elég sűrű lesz a DESH produkcióval, valamint a Puskás arénában rendezett három teltházas Azahriah produkció mellett azért tervben van pár Kaltenecker-Markó és Hrutka Róbert zenekaros bál is. Augusztus 29. - szeptember 1. között rendezem meg immáron a harmadik Markó Drum Farm dobtábort Pálkövén, a Balaton partján. Idén Anika Nilles és Ray Hearne (Haken) lesznek a vendégoktatók. Már szinte az összes hely betelt, ami óriási dolog. Ez mindig egy szép korona a nyár végére, fantasztikus a hangulat, és csodálatos emberekkel hoz össze a sors. Idén 20 éves a Special Providence, mely alkalomból novemberben egy 3 állomásos turnét csinálunk Pécs, Szeged és Budapest érintésével. Egy rendhagyó, amolyan All-Stars line-up lesz több, régebbi tag csatlakozásával. Minden lemezről játszunk majd, úgyhogy izgalmas utazás lesz, az biztos.
Hunyad Attila, Audmax Kft.