Nincs mese, fogyasztói társadalomban élünk. A fogyasztói társadalom működésének fogaskerekeit pedig az innováció keni. Nincs ez másként a zeneiparban sem. A KORG immár több mint 60 éve termeli a kenőanyagot elképesztő mérnöki teljesítményt belepumpálva a fejlesztésekbe, hogy helyt tudjon állni a versenyben. Abban a versenyben, melynek haszonélvezői a muzsikusok és tudtukon kívül a zenehallgató tömegek.
Évről évre a nagy hangszeres seregszemléken bemutatott újdonságaik zenészek tömegeit ülteti egy-egy új hangszer vagy berendezés elé.
Minekután a KORG évtizedek óta a VOX tulajdonosa is, így az innováció haszna többszörösen jelentkezik felhasználói oldalon. Tekintsük át az idei NAMM-on bemutatott, most már elérhető készülékeket!
Az innováció mellett egy másik, máshogy nagyon fontos mozgatórugója a szakmának a pletyka. Ki mit hoz ki, mikor és arról ki és mikor szerez előbb tudomást. Ezeket a kiszivárgó részigazságokat és a velük való foglalkozást elégelte meg a KORG, és néhány nagy dobását - a pletykák és leakek főszereplőit - megmutatja üvegfal mögött. Így bárki nyalogathatja üvegen át a lekvárt.
Az üvegfal mögé kiállított ügyek közül kettőt emelek itt ki. Mindkettő úgynevezett reissue, azaz újrakiadás. Ezzel a történelemmel van mihez visszanyúlni, bárhová is fordulnak, legendák vannak a polcokon.
A KORG PS3300 a zenetörténet egyik legritkább és legkeresettebb analóg szintetizátora. 1977 és 1981 között mindössze ötven darab készült. Az MS20, a miniKORG700FS és az ARP2600 után egy újabb ikonikus mérföldkő kerül elérhető közelségbe. Mindez úgy, hogy a hangszer eredeti tervezője Fumio Mieda is részt vett az újrakiadás előkészítésében. Vélhetően néhány darab bekerül majd a hazai vérkeringésbe.
„Ezeknek a legendás hangszereknek az életre keltése nemcsak az áramkörök és a hangszínek reprodukálását jelenti, hanem a filozófia lényegének megismerését és átvételét, valamint a szintetizátorok fejlődését is. Ezen a projekten keresztül újra átélhettem a Korg történetét és szintetizátoraink fejlődésének egy kritikus pillanatát. Rendkívül értékes tapasztalatot jelentett, amely lehetőséget biztosított arra, hogy a jövő generációi is továbbvigyék a Korg filozófiáját és technológiáját” - mondta Yoshihito Yamada, a KORG analóg szintetizátorok vezető mérnöke.
A másik ilyen prototípus a Handytraxx Play. Ez a Vestax lemezjátszókat gyártó cég újdonsága volt a vinyl hanghordozók újrafelfedezésekor, hiszen a szubkultúra egyik alapvetése a lemezbörzére való járás. Ott pedig lemezből van sok, lemezjátszóból annál kevesebb. Így a portabilisták mellett (Igen van ilyen kifejezés!) a lemezvadászok is hónuk alá csaphattak egy lemezjátszót műanyag dobozban, és ott hallgathattak lemezt, ahol nem szégyellték. A Vestax 2014-ben csődöt jelentett, így a gyártás is megszűnt. De a KORG és az ex-Vestax főnök, Toshihide Nakama karöltve kiötlötték az újrakiadást. Az eredeti Handy Traxet szem előtt tartva, Toshival együttműködve fejlesztették ki az új Handytraxx Play-t, kihasználva a KORG digitális jelfeldolgozási és hangtechnológiát egy teljesen újfajta hordozható lemezjátszót hoztak létre.
Sajnos Toshi a Handytraxx fejlesztési folyamata közben, 2023. június 10-én váratlanul elhunyt, de szenvedélyét és filozófiáját átvéve tovább folytatták a fejlesztést, és hamarosan a világ elé lépnek vele. Nem a KORG lenne, ha nem tennének egy csavart a történetbe, hiszen az új Handytraxx Play dj funkciókkal bővül. Szűrők, looper és egy pro crossfader segíti a kreatív megnyilvánulást.
És akkor most következzen a valóban bemutatott cuccok sora, először a VOX gitáros újdonságai. Minden magára valamit is adó gyártó, főként, ha egészen az 50-es évekig visszanyúló történelemmel rendelkezik, állandóan vagy kampányszerűen tart a választékban kézzel huzalozott erősítőket. Mi is a kézzel huzalozás? Nincs nyomtatott áramkör, a komponenseket ponttól pontig vezetékekkel kötik össze, az alkatrészek egy ún. turett boardon laknak. Ez lehetővé teszi, hogy a beépített alkatrészeket szabadon válogassák, és egyedülálló megszólalást állítsanak elő. Ebben az esetben úgy, hogy a specifikációk megfeleljenek egy 60-as évekbeli klasszikus kötésnek. Az AC sorozat minden darabja elérhető lesz az AC4-től az AC30-ig bezárólag. Külön érdekes, hogy a személyes kedvencem, az AC10 is elérhető lesz - az AC10HW tudniillik nem volt korábban, és véleményem szerint hiba volt részükről kihagyni. A HWR sorozat valamikor az év második felében kerül kézzelfogható közelségbe.
Ha már a delikát cuccoknál tartunk, bemutatott a VOX három butik kategóriás wah pedált is. Itt sem nehéz kincset találni a korábbi cuccok között, hiszen praktikusan a VOX gyártotta az első ilyen effekteket. Az 1967-es “Vox Clyde McCoy Wah-Wah Pedal” megszületése megérne egy teljes cikket, a pedálbubusok bizonyosan könnyes szemmel olvasnák. Elég annyi, hogy Clide McCoy, a kor ismert trombitásának egyedi játékmódja ihlette a pedált egy erősítő(prototípus) háromállású kapcsolóját meghallva. A VRM-1 Real McCoy wah halálosan hiteles klónja az eredeti modellnek. 3D szkennelték a házat és a pedált, kikeresték a megfelelő alkatrészkombinációt és kézi huzalozással rakták össze. Abszolút butik kategória. Készül belőle limitált példányszámú krómozott gyűjtői kiadás is. Ezek mellett érkezik a V846 Vintage is. A két eredeti pedál egyazon érából származik, de máshogy szól. A V846 Vintage kimondottan széles sweep tartománnyal rendelkezik, magas frekiken jobban harap, míg a VRM-1 inkább a középre összpontosít, így éneklősebb a hangja.
Ahogy azt korábban megjósoltam, a NuTube áramköri lapka, mint az első jelentős fizikai invenció az elektroncső alkalmazása óta az analóg gitártechnológiában, hamarosan egyre több berendezésben jelenik majd meg. Hiszen kicsi, nem kell különleges és nagy táp a működtetéséhez, nem termel hőt, így bárhova beépíthető. Nem utolsó sorban jól is szól. Nem erősítőbe építve a VOX készülékek között a Valvenergy amp-in-a-box pedáljaiban mutatkozott be. Most itt a Valvenergy második generációja. Ezek hagyományos értelemben vett gitárpedálok. A Power Burst egy megtévesztően egyszerű booster 1 gombos, 3 üzemmódú kialakítással. Az A osztályú booster feltekerésével elérhető a vákuumcsövek jellegzetes kompressziója és szaturáltsága. A Fuel Injector egy csöves overdrive, amely organikus és természetes overdrive hangzást biztosít gazdag sustainnel. A Smooth Impact egy igazi vákuumcsöves kompresszor, amely kihasználja a Nutube tápfeszültség-ingadozásából adódó erősítésingadozást. A Tone Sculptor egy egyedi grafikus hangszínszabályzó, amely testreszabott frekvenciatartományt és Q szélességet tartalmaz. Frekvenciasávjait kifejezetten úgy alakították ki, hogy kiemeljék gitárhang sweet spotjait. A Nutube használata az előerősítő szekcióban lehetővé teszi a vákuumcsövek jellegzetes harmonikusainak és természetes kompressziójának elérését.
Megújul az AmPlug sorozat is, immár a harmadik generáció érkezik ebből a rendkívül hasznos kis szerkezetből. Javítottak az áramkörökön, sztereók lettek az effektek, valamint a korábban csak a basszus modellben megtalálható ritmusfunkció mind a hét modellben elérhető. Az AC30 egy jól ismert VOX AC30 hang. A CH1 a meleg normál, a CH2 pedig az éles top boost csatorna. Az UK Drive egy klasszikus brit nonmaster 100W stack erősítő hangja. A CH1 vintage hang, a CH2 pedig éles torzítású hangzás. Az US Silver egy klasszikus amerikai tiszta erősítő hangzás, tiszta és meleg hang a CH1-en, sima és lágy Drive hang a CH2-n. A Boutique egy boutique erősítő hangzás. A CH1 pattogósan tiszta, a CH2 pedig fényes és selymes overdrive hang. A High Gain egy modern, high-gain erősítő hang. Ragyogóan tiszta hangzás a CH1-en és éles, agresszív, high-gain torzítású hang a CH2-n. A Bass a standard basszuserősítő hang, a korábbi utódja. A CH1 széles tartományú, a CH2 kövér, ütős overdrive hangzású. Ideális pop, rock vagy jazz zenéhez. Végül a Modern Bass, ami nem meglepően egy modern basszuserősítő hang. A CH1 tiszta és fényes, a CH2 pedig high-gain torzítású, éles hang. Modernebb, agresszívebb hangú, mint a Bass modell.
A KR11 egy kompakt dobgép jó hangokkal, ami pl. hangszeres gyakorláshoz is remek, hiszen nem metronómra gyakorol az ember, hanem groove-okra, melyekből bőven lehet válogatni. A KR sorozat a Doncamatic és a KR-55 örökségét hordozza, ami meglepően sikeres az egyedül játszó előadók körében.
A Poetry egy különlegesen szép megjelenésű digitális zongora Chopin fókusszal. A KORG-tól elvárható módon jó hangszer, RH3 billentyűzettel, Bluetooth audio kapcsolattal és mindennel, amit egy felső-középkategóriás digitális zongorától elvárhatunk. A megszokottan jó hangszínek mellett bekerült két vadonatúj minta, amivel a gyártó Chopin előtt tiszteleg. Egy korabeli Pleyel hangszer hangja, ami olyan, mint amin a mester is játszott, valamint egy új klasszikus olasz zongoraminta. Jön vele egy szép kottafüzet Chopin darabokkal, de a színe az, ami mindent visz.
Az utóbbi években nagy sikert aratott a KORG a desktop szintetizátoraival kezdve a monologue-gal, majd minilogue-gal, de az opsix, wavestate és modwave digitális szintetizátorok egyértelműen az elmúlt évek slágerhangszerei. Ezeknek jelent most meg modulverziójuk. Mindent tudnak, amit a legújabb billentyűs verzióik, de sokkal kevesebb helyet foglalnak a stúdióasztalon.
Megjelent a színpadi zongorák nagyágyúja, a Grandstage X. Az elődmodellhez képest itt felvettek egy formatervezőt is. Azért fontos ez egy nagy formátumú hangszernél, hogy ne csak jól szóljon, hanem mutasson jól is a színpadon, illetve legyen átlátható és könnyen kezelhető. A Borg űrhajó-szerű szögletes design nem divat, a korábbi Grandstage visszafogott sikere erre is vezethető vissza. Ha csinál egy gyártó egy a flagship workstation hangmotorjain alapuló felső kategóriás zongorát, az legyen a szemnek is kellemes. A Kronos és a Nautilus 7 hangmotorja a hangszer lelke, prémium zongora- és billentyűshangok garantálhatóak. Döntött kezelőszervei áttekinthetőek és kézre állóak. RH3 billentyűzet, Nutube csöves Analog Tone funkció, ami az elektromos zongora- és orgonahangokat teszi még izmosabbá. Unison, EQ, jópofa split és layer lehetőségek, effektek, amibe a mikrofonbemenet is beleköthető. Annyira elkapták, hogy el is kezdte begyűjteni a szakmai díjakat.
A digitális és az analóg szintik után a KORG virtuál-analóg vonalon is jelentett be újdonságot. Jön a KingKORG NEO. A digitális szintik házába bepajszerolták a KingKORG kezelőszerveit és kész. Pontosabban nincs, hiszen a potisapkák, a kiépítés és a displayek is pont úgy néznek ki, mint a rég kifutott elődön. Belül rendes combosítás zajlott le. A gomb és tekerőhalmaz alatt a KORG XMT hangkeltése dolgozik új oszcillátorokkal és szűrőkkel. Olyan szűrőket modelleztek, mint az MS-20, TB303, Prophet 5 vagy a Minimoog. Friss a hangszínkészlet és az effektek is, valamint teljesen új a vokóder is, amihez tartozék a gégenyakas mikrofon. A temérdek oszcillátor és szűrő szabadon kombinálható, így igencsak ígéretes hangszer.
Ha valamit tudtunk, csak nem sejtettünk, az a microKORG 2 megjelenése. A microkorg a legrégebbi sorozatban gyártott szintetizátor, több mint húsz (20!) éve gyártják variációit. Most jött el az ideje egy teljesen új modell megjelenésének. A kis méretű, könnyen kezelhető, jól szóló és nem túlságosan drága hangszer temérdek helyre eljutott az elmúlt két évtizedben, így nem kizárólag billentyűsök hangszere, hanem leginkább mindenkié, akinek kell egy hangkeltő eszköz. A kiépítés a megszokott, ott a nagy választógomb, a modifikációs mátrix tekerői, a minibillentyűzet és a dedikált mikrofon a könnyen hordozható házban. Viszont a régi modell háromdigites szegmenses kijelzője helyett egy 2,8 hüvelykes színes kijelzőt kapott, így a hangszínek szerkesztésénél intuitív módon látható is a folyamat. De újak a hangszínek és az effektek is, valamint a vokóder is kapott új harmonizer és hard- tune funkciót, illetve loopert.
A monotron és a monotribe óta otthon van a KORG a zsebméretű hangszerek és effektek világában. A DIY begyűrűzésével megjelent az nts1, ami elképesztően sikeres a maga nemében. A dobozban egy zacskónyi alkatrészhalmaz formájában érkező zsebszinti könnyedén összerakható, nem kell forrasztani, de az összeszerelés élménye nagyban hozzátesz a készülék kínálta örömhöz. Az új NTS1 mk2 programozható szintetizátor tenyérnyi mérete ellenére elég sokat tud. 8 lépéses sztep szekvenszer, új billentyűzet a ribbon helyett, mentés lehetősége, új effektek. Persze maradt a hangok szerkeszthetősége a logueSDK-ban, a Sync in/out és a MIDI IN mellett MIDI bemenettel bővült.
Az NTS sorozat új tagja az NTS3 Kaoss Pad, ami egy programozható effekt, a Kaoss sorozathoz híven X/Y kontrollerrel, a nagytestvérből származó effektekkel és szintihangszínekkel, MIDI IN/OUT-tal, CV-vel (a kettő választható), a logueSDK-val ez is programozható, és összeszerelendő, mint a sorozat többi darabja.
A hangszerek és berendezések az elkövetkező hónapokban folyamatosan érkeznek a hazai hangszerüzletekbe.
Hajdu Zoli
www.audmax.hu