Kicsi Én... Marshall Mini Jubilee erősítők

Kicsi Én... Marshall Mini Jubilee erősítők

RSS   AUDMAX   2016-11-13 10:42   2016-11-13 10:42

 

 

Gyakorló rockzenészként ki nem élt meg olyat, vagy hallott olyanról, hogy a klub bejáratában visszafordították az éppen bepakoló előadót, kezében a százas Marcival? Mindenkinek meg van a maga sztorija erről, de történetek ide, vagy oda, a hangerő-para a klubokban és a magunktól elvárt legjobb gitárhang előállításának és megfelelő megszólaltatásának problémakörére már több gyártó is felfigyelt és ajánl valamilyen megoldást. Most a Marshall legújabb klub és stúdió erősítőjét a 2525 Mini Jubilee-t járjuk körül.

 

 

A (klub)hangerő, az egyszerűség és az összetett gitárhang hármasából egyszerre általában kettőt lehet választani. Mint a klasszikus, viccesnek szánt szervizfelirat esetében. A probléma létezik és legkevésbé sem vicces. De miről is van szó? Adott a zenekar, kész dalokkal, állat hangszereléssel, évek során összehordott (ilyen-olyan) felszereléssel. Adott a koncerthelyszín a maga felszerelésével, és noha a hazai klubok jó része folyamatosan fejleszti a hangrendszert, a fizikát nem lehet semmibe venni. Azaz a klubok hangrendszere gyakran küzd azzal a feladattal, hogy a zenekari hangképet arányosan adja át a hallgatóságnak. Ez az a feladat, ahol a klasszikus 100W teljesítményű erősítők és a hozzájuk csatolt négy hangszórós ládából érkező hang mellé arányában betolni a többi hangszer hangját klubszinten nem könnyű, hacsak nem lehetetlen a helyi felszerelés csúcsra járatása vagy széthajtása nélkül. Erre a problémára a hangszer és erősítő gyártók a felhasználók vérmérsékletére, fülére és pénztárcájára szabva temérdek megoldást kínálnak. A multieffektes vonalgitározás is sokat fejlődött az elmúlt években, erre az egyre több, csupasz színpadon játszó metál zenekar felbukkanása a legjobb példa, hiszen a vonalhang fejlődésével és a fülmonitorok elterjedésével egyszerűsödik az élet. De mi van abban az esetben, ha a felhasználó gitáros instant lábrázást kap a vonalgitár hangjától, vagy a produkció megkívánja a valós erősítőből származó hangot? Ekkor, a fent összefoglalt problémakör miatt itt jöhet képbe a kisebb erősítő. Ekkor sem egyszerű az élet, található több sok-sok szolgáltatást nyújtó modellező erősítő, benne effektek garmadájával, de sok esetben érzelmileg kötődünk az „amperszaghoz” és a csöves erősítők nehezen utánozható érzékenységéhez.

 

 

A Marshall választékában több ilyen cucc van a DSL sorozatban, 5W kombó, 15W fej és kombó kivitelben. De ezek egy másik kategóriába tartoznak, tehát a piaci rés adott volt egy prémium kiscucc kifejlesztéséhez. A retró lázában égve nem is volt ez olyan nehéz, hiszen a méltán sikeres Silver Jubilee sorozat eredeti palettáján is szerepelt kisméretű és teljesítményű gitár amp, így csak le kellett porolni a terveket.

De nem szaladok előre, inkább tekintsünk vissza a Silver Jubilee keletkezésére. 1987-ben Jim Marshall ötven éves volt. Ugyanebben az évben volt 25 éve a hangszerbizniszben. Ennek állít emléket a Silver Jubilee (ezüst jubileum), ami egy limitált kiadású sorozat volt több modellel, de egységes kozmetikai kialakítással. Szürke borítás és króm előlap, és kész a legenda. Koránt sem igaz, hogy csak a kozmetikához nyúltak volna. A 2203 és 2204 erősítők alapjain nyugvó Silverek tulajdonságai akkoriban egyedülállóak voltak. Pentóda és trióda módban hajtható csöves végfokozat, mellyel a kimeneti teljesítményt felezni lehetett anélkül, hogy a végfoki torzítás és ezzel a nagybetűs Sound jelentősen sérült volna. Az előfok is kapcsolható a „Rhytm Clip” kapcsoló aktiválásával. Ezt kihúzva több gain áll rendelkezésre. Ez a mód olyan, mintha egy boostert kötnénk az amp elé. Az Output Master potit kihúzva pedig ezeket a beállításokat lehetett „Lead Master” módba kapcsolni, ezzel adva még több sustaint és torzítást. A tulajdonságok felsorolása mellett nem mellékes szempont a hang. A hang, amit objektíven nagyon nehéz leírni. A Marshall sound a kezdetektől egyet jelent a rockzenével. A Jubilee egy klasszik Marci több gainnel és gazdagabban szóló mély tartománnyal (döggel).  Nem csoda, hogy az eredeti Jubilee sorozat minden modellje igen rövid idő alatt gyűjtői darab lett.

 

 

Ez ugye jól hangzik? Na, ezeket a szolgáltatásokat adja a Mini Jubilee is egy kisméretű házban, effekt looppal és lábkapcsolhatósággal. Az előfokban ECC83 a végfokban EL34 elektroncsövekkel, kapcsolható teljesítménnyel, amivel a 25 watt teljesítményű fej teljesítményét 5 wattra lehet korlátozni.  A hangszíneket a Marshallnál megszokott három utas EQ és egy presence poti segítségével lehet regulázni. Az előbbiekkel az előfok, az utóbbival a végfok hangszíneit lehet módosítani.

A Mini Jubilee két verzióban elérhető. Az eddig taglalt fej mellett egy 1x12-es kombó is készül belőle, ami egy 12”-es Celestion Greenback hangszórót tartalmaz.  Ez egy olyan kompakt cucc, ami stúdióban, próbán vagy akár otthon is kompromisszumok nélkül használható, hiszen a Greenback a maga karakterével olyan társa az erősítőnek, amilyet kívánni lehet.

És még nem beszéltünk arról az exkluzivitásról, amit egy Silverlee birtoklása jelent. Olyan előadókkal kerül az ember egy klubba, mint Slash, John Frusciante (RHCP), Alex Liferson (Rush), Joe Bonamassa, Ryan McGarvey, Steve Morse (Deep Purple) vagy Gary Holt (Slayer).

Hajdu Zoltán
www.audmax.hu

 

 

 

Vissza a Hírek oldalra »


Képviselt gyártók, márkák

Az AUDMAX által képviselt kiemelt márkák, gyártók - ABC sorrendben. Bővebben...

Allen&Heath Appsys ProAudio Audiopole AudioPressBox Audio-Technica Avalon-Design Avid B&C Speakers DiGiGrid DirectOut Technologies Genelec GLAB Guitar Laboratory Green Hippo ITC INOUT Communication Systems Korg L'Acoustics Linea Research Panphonics Roland Professional AV Symetrix Tascam Trevis Audio Lab Vox Waves Williams Sound
HANOSZ
Az Audmax Kft. a HANOSZ tagja.
A Hangszeresek Országos Szövetségének fő célja az aktív zenélés társadalmi elfogadottságának növelése és támogatása.
Széchenyi 2020