Játszós pult nem csak zenészeknek - Élménybeszámoló az Allen&Heath CQ digitális mixerek használatáról

Játszós pult nem csak zenészeknek - Élménybeszámoló az Allen&Heath CQ digitális mixerek használatáról

RSS   AUDMAX   2025-02-07 23:34   2025-02-09 11:35

 

 

Szögezzük le a legelején, nem vagyok hangmérnök. Hanggal és hangkeltő eszközökkel sokat foglalkozó exzenész és zeneipari háttérmunkás vagyok. Innen közelítem a keverők kérdéskörét. Szóval, aki mély szakmai írást szeretne, az se lapozzon, de ezek a sorok cseppet könnyedebbek.

 


Temérdek feladat van, ahol keverőt használ az ember: koncert, rendezvény, konferencia, zenekari próba, stúdió, miegymás. A sor hosszasan folytatható, ahogy az igények sora is, melyet a felhasználók széles köre szeretne használni jó minőségben, lehetőleg egyszerű kiépítésben, könnyen szállítható kompakt “roham” méretben.
Ezeket a felhasználókat célozta meg az Allen&Heath a ZED sorozattal kb. egy évtizede. Hatalmas sikert arattak ezekkel a kompakt, jól szóló és megbízható analóg keverőkkel. Miközben felfutóban voltak a digitális pultok. Azok a tárgyak, melyeket a hozzám hasonlók vagy távolról csodáltak, vagy hosszasan kerestek egy-egy funkciót és próbáltak fülre, intuitív módon beállítani egy-egy paramétert beletanulva a digitális keverők használatába. Az idő múlásával a gyártók a nagy formátumú pultok összetett funkcióit elérhetővé tették a kisebb pultokban is, de maradt a feladat. Meg kell tanulni a használatukat. Nemhogy tudni kell, mi hol, a menüerdő milyen mélységében rejtezik, de a funkció használatához is érteni kell. Praktikusan meg kell tanulni keverni.
Egyszeri felhasználóként az igények sora igen hosszú, ha arról van szó, mit szeretnénk egy keverőhöz kapni az alapszolgáltatások mellett. Mik az alapszolgáltatások? Nézzünk meg egy kis zenekari/rendezvényes keverőt. Pont azok. Kellő mennyiségű mikrofon/vonalbamenet, ezekhez gain, eq, panoráma, néhány (legalább egy) kimenet a főkimenet mellett, és némi minimális effekt. Ezzel el lehet karistolni bárhol, bármikor. De a digitális korban csak kívánni kell, főleg úgy, hogy a nagyobb keverőkben a funkciók nagyja adott.
De miket is szeretnénk mi, egyszeri felhasználók? Egyszerű kezelhetőséget. Nagyon egyszerűt és kézenfekvőt. Legyen audio interfész, lehetőleg soksávos, lehessen vele felvenni, legyen sok kijárata, hogy egy fülmonitor mixet is össze lehessen rakni, lehessen úgy nyomkodni, mint egy tabletet/telefont. Ha már itt tartunk, lehessen távvezérelni is. Ja, és működjön magától! Az se baj, ha kávét is főz és inget is vasal.

 


Amikor először láttam a CQ18T-t, Dénes kollégám, aki elég jól keni-vágja a keverők működését és a funkciók mibenlétét, nem kevésbé a nagyobb AH pultok lelki világát (erre a szintre szokták mondani, hogy Jedi), széles vigyorral jött felém. Ezt nézd meg, ezt neked találták ki! Hangzott el szájából a csatakiáltás. Az interneten fellelhető infó alapján már sejtettük, de még nem hallottuk és tapogattuk, így kellő távolságtartással kezeltük a tényt, miszerint játszós pultok érkeznek.
Nézzük, mit is jelent ez a gyakorlatban. Rövid ismerkedés és nyomkodás után jött a teszt. A lehető legegyszerűbben. Bluetooth kapcsolat a telefonnal, aktív hangfalpár rádugva a kimenetre, és indul a diszkó. Illetve ezt megelőzően bekapcsoláskor a keverő megkérdi, mit szeretnél, azaz az előre beállított vagy korábban a felhasználó által mentett beállítást azonnal elő lehet hívni. Itt betöltöttem az első alapbeállítást, ahol a BT csatorna már dedikált helyre került. A kijelzőn és a kezelőszerveken bárki eligazodik, aki látott már keverőt, vagy minimális módon ért a technikához. A pulton fizikai formában is, de a kijelzőn vagy applikáció felső során ott a felsorolás, Config, Processing, Fader, FX. Szépen sorban. Csatorna beteker, főkimenet felteker és voilá, indul a diszkó. Aztán kipróba egy mikrofonnal ugyanilyen egyszerűen.
A gyártó sokat gondolkozhatott az egyszerűsítésen, sőt szerintem nem átallottak egyszeri zenészeket és felhasználókat kikérdezni.  A csatorna beállításakor egy legördülő menüből ki lehet választani, mit szeretnél csatlakoztatni, majd hipp-hopp, a beállítások a választásunknak megfelelően jelennek meg. Ének, beszéd, hangszerek stb. Ráböksz és működik. Nincs sokak számára nehezen érthető gain, kompresszor, eq és gate beállítás és azok temérdek paraméterei, hanem egy nagy tekerőn az előzetes beállítást lehet finomítani. Ha az előbb mikrofont említettem, fiú vagy lány ének és azok beállításai között egy gomb tekergetésével meg lehet találni a feladathoz leginkább illő beállítást. Itt kérek minden az olvasásban eddig eljutott szakit, hangtechnikust és egyéb szakembert, ne rohanjon nyugtatóért. A beállításokat gombnyomásra át lehet kapcsolni expert módba, így megjelenik a szeretett és ismert channel strip, minden funkció minden paraméterével. Szóval így is lehet.

 


A kipróbálás során előkerült egy SD kártya, rajta egy soksávos felvétellel. Némi nyomkodás után a bemeneteket átállítottam (na jó állítottuk) a fizikai bemenetekről az SD kártyára, és indult a varázslat. Ahogy említettem, be lehet tölteni előzetes beállításokat, köztük egyszerű zenekari setupokat is. Itt a 18 bemenetre kiosztásra kerül a dobfelszerelés, gitárok, billentyű és énekek. Kézenfekvő sorrendben, előzetesen hozzárendelt EQ és egyéb beállításokkal. A kiosztás nem egyezett a soksáv tartalmával, de gyakorlatilag percek alatt sikerült a sorrendnek megfelelően kiválasztani a megfelelő paraméterhalmazt a könyvtárból. Ezután kijelöltem az összes csatornát, bekapcsoltam a Gain Assistant funkciót és elindítottam a bejátszást. Itt megtörtént a csoda, hiszen rövid idő alatt a pult az összes (!) csatorna bemeneti jelszintjét beállította. Ezt a funkciót nem árt dolgunk végeztével kikapcsolni, hiszen figyeli a gaineket és belenyúl menet közben. Így érhetnek meglepetések. Szóval csatornák kiosztva, gainek rendben. Kimenetbe nagyjából betologattam minden csatornát, és elkezdtem finomítani a beállításokat.
Ez a nem mindegy. Honnan indul az ember? Nulláról vagy egy közelítőleg helyes beállításból? Amikor a csatornákat betologattam, már hallottam, hogy ez közel kész van. Kiválasztottam az első csatornát, és elkezdtem tekerni a lábdob egygombos beállítását. Semmi görcsölés az EQ-val és egyéb paraméterekkel, csak betekertem a nekem tetsző beállítást. Közben láttam, hogy a kijelzőn változik az EQ görbéje, tehát sejtetni engedi, mit is csinál helyettünk. És így tovább a többi csatornán. Piszok egyszerűen. A kimenetekre kattintva átlátható a hat független kimenet, simán be is tologatható a kívánt szint, ahogy az effekt elmenők is átláthatóak.
Négy effekt áll rendelkezésre, kezelésük a csatornabeállításokhoz hasonlóan egyszerű. Választható, hogy minden csatornán megjelenjen, vagy csak egy kiválasztott számú bemeneten jelenjen meg inzertként.
Hamar összeállt a hangkép, így megelégedve hagytam is az egészet mondva, ez is működik. Sejthetően élő produkcióval hasonlóan, mint felvett anyaggal. Aztán hamarosan megjelentek az igények, ahogy ezeket kielégítve a keverők is a felhasználók színes sokaságánál. Többek közt Jammal barátom is beruházott egy CQ-ra azt gondolva, mennyivel egyszerűbb lesz az élete utazó egyszemélyes zenekarként. Rövid használat után itt olvashatjátok tapasztalatait:

Mint a gyerek karácsonykor, úgy vártam a keverőt. Már ránézésre egyben van a cucc! Ami a legjobban tetszik benne, hogy pont annyi gomb és aljzat van rajta és persze egy érintő képernyő, ami lehetővé teszi, hogy egy egyszerű, de sokoldalú, kompakt keverőt tartsunk a kezünkben.
Első bekapcsolásnál már sok minden egyértelmű volt. Van egyfajta más elv, mint ahogy egy analóg keverő működik, de miért is ne lenne, hiszen ez digitális.
Első vágyam az autogain volt, azonnal ki akartam próbálni. Mikrofon be, majd bekapcsoltam, és voilá! Működött. Viszont egy nagy hibát elkövettem, egész buli alatt bekapcsolva maradt, és egy-két erősebb hangnál visszavett. Na így ne használjátok! Pontosabban egy nagy gyors zenekari line checkre tökéletes. De utána ne felejtsd el kikapcsolni!
Elkezdtem hevesen keresni az EQ lehetőségeket. Van benne egy számomra nagyon jó funkció. Mivel beatboxra használom, ezért nagyjából lábdob és pergő közé szoktam keverni a miksit. A menüben van olyan opció, hogy lábdob hangszínre lehet állítani az EQ-t. Rátettem, és zseniális. Picit kellett csak utána csavargatni. Nem is tudom pontosan, 5-6 eq beállítás közül lehet választani. Én az attackosat lőttem be. Egy picit még elcsavartam a puhább felé, és meg is lett a kedvencem.
Aztán jött egy másik alkalom, amikor használatba vettem a keverőt. Csendes zenekari próba. Rádugtam mindenkit. És nagyon gyorsan, még egy pár dobmiksivel együtt is, hamar belőttem a cuccot. A reverbbel nagyon elégedett vagyok, szépen szól. Kifejezetten jó énekre. És akkor jött az izgalom: 2 független füles kijárat van, mi meg négyen vagyunk. Na most mi lesz? Hát, van rajta még 6 jack kimenet. Egy életem, egy halálom, mi baj lehet, kipróbálom fülessel. Tökéletesen működött. Nem kellett füles erősítő, nem kellett félig bedugni (régen Mono jackes kijáratba fülest dugtunk, ha teljesen beledugtuk, akkor csak a fele szólt). Teljesen jól működőtt.
Egy nehézségem volt. Nagyon nagy napsütésben játszottunk, és velem volt a színpadon, ahol nehezen láttam a kijelzőt. De mentségére legyen, hogy ez egy strandon volt, napközben, semmi fedés. Itt kb. semmilyen cucc kijelzőjét nem láttam volna.

 

 

Utána jött életemben a Gitármánia Tábor, ahova magammal vittem a CQ-t gondolván, milyen jó szolgálatot fog tenni a próbahelyként és előadóteremként üzemelő teremben. A terem összerakása után, a dobcucc, alapok, billenytű, mikrofonok, énekcucc, monitor elhelyezése és bekötése után pillanatok alatt sikerült beállni és betekerni a megfelelő hangképet. Később megnyugvással tapasztaltam, hogy a terem felügyeletével megbízott Szent György szakis gyakornok nagyon hamar megbarátkozott a használatával. Amikor kiderült, hogy egy másik helyszínre szánt kis keverő tényleg kicsi és nem fér el rajta az adott produkció (Fish! akusztik), így gyorsan kicseréltük a CQ-ra. Az átszerelést követően Csepi (Csepregi Géza hangmérnök, szakmájában országosan világhíres) hamarosan átvette az iPadet, és gyorsan megmutatta, hogyan is kell CQ sebességgel beállni. Az oké, hogy Csepi rutinjával mindenkinek könnyen megy, de ennyire? Igen, ennyire.
És akkor még nem beszéltem a pillanatok alatt beállítható ún. Soft Rotary és Soft Keys funkciókról, ahol egy tekerőre vagy gombra tetszőleges beállítást lehet rendelni. A négy mute groupról, a négy DCA-ról és a négy custom layerről, ahova a be- és kimeneti szintszabályzók tetszés szerint elrendezhetőek, de meg kell említsem a 16 csatornás automata keverőt is.
Szóval tapasztalatomra alapozva csak ajánlani tudom a pofátlanul egyszerűen használható és jól szóló Allen&Heath CQ keverőket zenekari rackbe fülmonitorokhoz, próbaterembe, projekt stúdióba hangkártyaként, klubba a technikus dolgát leegyszerűsítve, hiszen a CQ4U appal a zenész hozzáfér saját kimenetéhez, és tudja állítani a monitormixét. De konferenciákhoz az automixer is menő, bár az automixer okosan használva a zenekari keverést is megkönnyíti. Egyszóval CQ-t minden háztartásba!

Hajdu Zoli
Audmax Kft.

 

 

 

Vissza a Hírek oldalra »


Képviselt gyártók, márkák

Az AUDMAX által képviselt kiemelt márkák, gyártók - ABC sorrendben. Bővebben...

Allen&Heath Appsys ProAudio Audiopole AudioPressBox Audio-Technica Avalon-Design Avid B&C Speakers DiGiGrid DirectOut Technologies Genelec GLAB Guitar Laboratory Green Hippo ITC INOUT Communication Systems Korg L'Acoustics Linea Research Panphonics Roland Professional AV Symetrix Tascam Trevis Audio Lab Vox Waves Williams Sound
HANOSZ
Az Audmax Kft. a HANOSZ tagja.
A Hangszeresek Országos Szövetségének fő célja az aktív zenélés társadalmi elfogadottságának növelése és támogatása.
Széchenyi 2020