Kevés jobb dolog történt az utóbbi időben a videó technikával, mint a DSLR fényképezőgépek videózásra való optimalizálása. Így már egy alap tükörreflexes géppel is megkapjuk annak lehetőségét, hogy FullHD-ben rögzítsük az anyagot, akár professzionális, akár saját, hobbi felhasználásra. Előnye amellett, hogy jóval olcsóbb megoldás egy profi kameránál, kedvünkre cserélgethetjük rajta kedvenc objektíveinket. Egyetlen dologra nem gondolt senki, amikor ez fejlődés elkezdődött, a jó és hangulatos képhez, nem árt ha jó minőségű hangot is tudunk rögzíteni. Bátran kijelenthetem, hogy erre a fényképezőgépek mikrofonjai tökéletesen alkalmatlanok, tisztelet a kivételnek. A beépített mikrofon nagyon zajos és könnyen betorzít egy nagyobb impulzus hatására, és ha van is külső - általában 3,5 mm-es JACK - bemenet, a fényképezőgép audiókonvertere messze elmarad egy kimondottan erre a célra készült felvevőétől.
Lássuk hogyan próbálta a Tascam orvosolni ezt a problémát, és milyen lehetőségeink vannak, ha értékelhető hangot szeretnénk a kép mellé.
Egyelőre ne ássuk el teljesen azt a kis JACK bejáratot, ugyanis ha szűkebb a büdzsé, akkor is tudunk olyan külső mikrofont alkalmazni, amivel a legtöbbet hozhatjuk ki a beépített konverterből. Erre kiválóan alkalmas a Tascam TM-2X nagy érzékenységű, X/Y sztereó mikrofonja. Vakupapucsba csúsztatható, zaj-csillapított felfüggesztésével, máris jobban muzsikál a beépített mikrofon(ok)nál, ráadásul egészen hangos környezetet is elvisel, a 120 dB meg se kottyan neki. Használata rendkívül egyszerű, a bemenet elegendő feszültséggel látja el, így sem elemre, sem akkumulátorra nem lesz gondunk. A csomagban találhatunk még egy szélfogót, valamint egy szintén csillapított toldót, amivel ezt a kis mikrofont bőven az objektív elé helyezhetjük, ezzel is csökkentve a kezelésből adódó egyéb zajokat.
Következő delikvensünk, egy igazán friss termék. Felépítés roppant egyszerű, egy szuper-kardioid puskamikrofonból és egy aprócska rögzítő részből áll, súlya mindössze 100 gramm. Szintén a vakupapucsba csúsztatható, és az egy darab AAA elemmel 8 és fél óra felvételt tesz lehetővé. Mint azt már páran kikövetkeztethettétek, egy darab mikrofonnal a készülék kizárólag monóban tud rögzíteni, azonban ezt 16/24 bit-en, maximum 48 kHz-en teszi. Előre programozott EQ beállításokat is segítségül hívhatunk, és ismeri a duál felvételi módot, ahol az eredeti gain-beállítás (auto, vagy manuális) mellett egy biztonsági csatorna is rögzül, alacsonyabb gain-szinttel. Ez kiváló megoldás, ha váratlanul nagy jelet kapna a felvételünk és az eredeti jel torzulna, hiszen a másodlagos felvételből a kritikus rész könnyen beemelhető. A felvevő természetesen WAV-ban rögzít és ismeri a BWF (Broadcast Wave Format) kódolást is.
Itt fontosnak tartanám közbeszúrni, hogy a Tascam beépített mikrofonos rekorderei mind megadják a lehetőséget, hogy fényképezőgépen használjuk őket, azonban a terjedelem kötöttségei miatt nem tárgyaljuk ki őket részletesen. Maradjunk inkább a "DSLR-vonalon", vagyis inkább mélyüljünk el a lehetőségekben, ugyanis most érkezünk el a professzionális kategóriához.
Elsőként a DR-60D MK2-t vesézném ki, hiszen itt már megtalálhatunk olyan funkciókat is, amikkel bátran nekimehetünk egy komolyabb interjúnak is. Az előzőkkel ellentétben azonban ez a típus már a fotómasinánk aljára (is!) rögzíthető, helyet hagyva ezzel a LED-es világításnak, vagy egyéb opciónak a vakupapucsban. A DR60D-n találhatunk saját mikrofon bemeneteket is, szám szerint kettőt, valamint egy 3,5 mm-es kis JACK bejáratot is. Ennek a készüléknek nincs saját mikrofonja, így a 2+2 csatornának mindenképpen nekünk kell jelet adnunk külső mikrofonokból, illetve akár vonali jelekből. Nem kell megijednünk azonban ettől sem, hiszen kondenzátor mikrofonokat is használhatunk +24/48V fantomtáplálással! A felvételi minőségre itt sem lehet panaszunk, maximum 24 bit/48 kHz-en rögzíthetünk, a gain-beállítások pedig nagyon jól kézre esnek, könnyen uralhatók. Szintén ismeri a duál-módot, így ha nagyobb biztonságban szeretnénk tudni a jelszintet, készíthetünk egy másodlagos, alacsonyabb szintű felvételt is. A formátum szintén BWF WAV.
A DR-70D a 60-ashoz hasonlóan helyezhető el a setup-ban, azonban 2 helyett már 4 darab, fantomtápos XLR bejáratot használhatunk. További előny a beépített omnidirekcionális mikrofonpár, melyet a rendkívül jól használható keverőfelületen könnyen hozzákeverhetünk egyéb bemeneteinkhez. Tehát összesen 6 csatornánk van, ebből 4-et képes szimultán rögzíteni. A DR60D-hez hasonlóan a kezelőszervek itt is mind felénk néznek, jelentősen megkönnyítve a kezelését. Ő is képes duál a módra, valamint 5 állású, kapcsolható felüláteresztő szűrője kiválóan kizárja a szükségtelen zajokat. A DR70D már joggal tekinthető fél professzionális eszköznek, azonban néhány valóban professzionális funkciót még hiányoltak a szakmabeliek, ezért...
...megszületett a DR701D. Elődjéhez hasonló megjelenéssel, de bővített funkciókkal és magasabb minőségű konvertereivel (Black Fin/Analog Devices) már kiválóan teljesít szolgálatot a profi körökben. HDMI-n keresztül szinkronban működik a kamerával, ráadásul továbbfűzve már kaszkádban is hajtható másik DR701D-vel, egy idejű felvételindítással. BNC-s TIMECODE csatlakozójával pedig SMPTE szinkronjel generálsára is képes. A felépítésre sem lehet panaszunk magnéziumötvözet ház rendkívül stapabíró, mégis könnyű. Most egyértelműen ez a csúcsmodellje a Tascam DSLR-rekordereknek.
Most hogy körbeértünk mindössze néhány szót szeretnék még ejteni a kiegészítőkről. Mint tudjuk a kültéri videózáshoz elengedhetetlen az ún. szőr, angol nyelvterületeken "deadcat" (pl.: WS-11) használata, hiszen egy erősebb szellő hirtelen betorzíthatja a mikrofonokat. Ez az egyik legfontosabb kiegészítő, hiszen a torz jelet utólag szinte lehetetlen kitisztítani, tehát itt a megelőzésé a főszerep.
Sokan ragaszkodnak ahhoz, hogy a kamera/fényképezőgép is ugyanazt a jelet rögzítse mint a felvevő, és erre majd minden felsorolt készülékünk képes, mindössze a kimenetét kell visszakötnünk képrögzítőbe. Ezeket az apró, mégis hasznos kábeleket szettben a legjobb beszerezni, mint például az AK-DR11C. Így a szőr mellett, neoprén tokot és vakupapucs adapter is kapunk a pénzünkért.
Cikkünk végére érve bízom benne, hogy speciális Tascam körképünk meghozta a kedvet a videózáshoz, és így már a hangra sem lehet panaszunk többé, kivéve ha elnézzük a szinkronizálást...
Gergics Attila
http://audmax.hu/