Rendesen füstöl a kémény az Eden gyárban, hiszen mióta a Marshall csoport tagja lett, a Terra Nova már a második új fejlesztése a cégnek, a WTP széria mellett. Van pénz az innovációra, ráadásul az amerikai mellett immár a neves brit tudósok is a basszus sound megfejtésén dolgoznak. Régóta keringett a hír, hogy jön „valami új” Eden, ezért nagyon vártuk már, így amint megérkeztek az új motyók azonnal rájuk vetettem magam a forgalmazónál. A kisebbik kombókból egyet el is hoztam, hogy alaposabban megdolgoztassam, elvittem hát próbára, koncertre vegyesen.
Mit kell tudni a Terra Nova cuccokról? Árban és képességben a WTX és a WTP sorozat közé helyezi őket az Eden. Mivel digitális technológiáról van szó, ezért lényegesen könnyebbek, mint a WTP nagy vasai. A TN fejek súlya 2 illetve 2,5 kg, tehát hozzák a D class átlagot, külső dimenziójukban viszont nagyobbak a zsebfejeknél, így egy 2U rack-be csinosan beépíthetőek és mint tudjuk: ki a kicsit nem becsüli, annak nagy van… A WTX vonallal ellentétben a Terra Nova jelzést nem csak fejek, hanem ládák és kombók is megkapják.
Tesztalanyom, a TN2251 nem más, mint a kisebbik TN fej házasítása egy 12 colos, 300 wattos ládával, ami kapott egy magas-sugárzót is. Éppen ennek a direkt technológiai násznak a kellemetlen meglepetése, hogy szemből nézve a kezelőszervek fordítva állnak. Úgy is mondhatnánk, hogy road-barát, hiszen aki hátulról támad, annak minden világos lesz, de én még nem találkoztam olyan kollégával, aki maga elé tette volna az erősítőjét. Bosszantó dolog ez, ami idővel megszokható, de addig bizony koncentrálni kell. A kombó kimondottan igényes megjelenésű, kompakt méretű. 17 kg, ami szerintem megérdemelt volna egy felső fület is, bár a két oldalsó fogantyú kimondottan kényelmes és akár egy kézzel is megragadható. Neodínium technológiával ez a súly tovább csökkenthető lett volna, bár attól tartok ez bizony hatással lett volna az árra is, a kis kombók piaca pedig köztudottan árérzékeny. Én lehet, hogy nem bántam volna.
A potméterek már az új éra világát idézik, ezért mivel szentimentális vagyok, kissé párás tekintettel veszek búcsút a régi racsnis, színes Eden potiktól, de az újak is csinosak, csak WT800-hoz szokott kezemnek kissé könnyen járnak. Két külön aljzatoz kapott az aktív, passzív bemenet, ezután jön a mute és a kompresszor ki-be kapcsolója. A kompresszor érezhetően, de visszafogottan működik, paraméterei nem módosíthatóak, az átlag igényekhez van beállítva gyárilag. A gain, ellentétben az új WTP-kkel a hagyományos érzékenységet mutatja, a Foderám ott futott pirosba, ahol más erősítőknél szokott, körülbelül 13 óránál. Az Eden jellegzetes enhance potmétere a Terra Novákon ki és bekapcsolható. Kikapcsolva nekem már túl száraz, valahol 10 óra irányában érzem azt, hogy természetesen kiegyensúlyozott a hangzás. Egyébiránt ez az alapvetően száraz hangzás jellemző a Terra Nova világára. Míg az eddigi Edenek középre tekerve kereken, természetesen szóltak, addig a Terra Nova egy alapvetően száraz, semleges platformot produkál, amiből kiindulva kitekergethetjük azt a hangzást, amire szükségünk van. Én az a típus vagyok, aki jobban szereti, ha nagyjából minden középen áll, de akik inkább tekergetni szeretnek, azok itt kiélhetik magukat. A végeredmény nagyjából ugyan az. Van min mókolni, hiszen a mély és magas potin kívül kapott a motyó parametrikus közepet is. A Low mid 30 és 300 Hz között, a Hi mid pedig 200 és 2000 között szabályoz.
A hátsó panel minden kötelező elemet felvonultat, amire szükségünk lehet gyakorlás közben, színpadon vagy a stúdióban. Lábkapcsoló, hangoló kimenet, effekt send és return, DI out, melynél választhatunk, hogy az EQ elől vagy mögül küldje a magas művészetet, valamint megszabadíthatjuk ezt a jelet a földeléstől és a jelszintjét is alacsonyabbra vehetjük, ha hangmérnökünk sírva tépné a haját a túl nagy áldástól. Találunk hátul még egy fejhallgató ki-, illetve egy aux bemenetet a gyakorláshoz. Van ugyan rajta egy ext. speaker output, tehát külső hangszóró kimenet, de ennek használata a belsőt érthetetlen módon kikapcsolja. Kimondottan sajnálatos dolog ez, mivel egy plusz 12-es vagy 15-ös ládával ez a kombó majdnem mindenhova elég is lenne.
De mire elég nélküle? Kimondottan hangos, jól artikulált ezért még a Freedom zenekar próbáján sem volt hiányérzetünk, ahol Szende Gábor a „dobológus”, aki – mondjuk ki – szeret hangosan játszani. Azt túlzás lenne állítanom, hogy bármilyen zenekarban, próbán és koncerten is megállja a helyét, de majdnem. Ezért is olyan bosszantó, hogy nem lehet egy kiegészítő ládával együtt használni. Viszont bátran ajánlom mindenkinek, akinek nincs szüksége kimondottan őrült nagy hangerőre, szeretné hallani a basszusgitárja természetes hangját, de szeret eljátszani az EQ-val és mindezt könnyen magával viheti egy kompakt, igényesen megépített kombóban, elfogadható áron, hiszen az üzletekben kb. kétszáz ezer forintba kerül.
Megyaszay István