Idén szeptember 15-18. között rendezték meg az IBC kiállítást, ahol a gyártók a Broadcast világ legfrissebb újdonságait mutatták be az érdeklődőknek. Természetesen az Audmax Kft. is kilátogatott Amsterdamba, hogy most beszámolhassunk mindarról, amiről kint lerántották a leplet.
A lehallgató monitorsugárzók fejlesztésében is élvonalat képviselő Genelec ezt a világkiállítást választotta, hogy bemutassa vadonatúj UNIO platformját és a 9320A Referencia Vezérlőjét. Az UNIO egyesíti immár a Smart Active Monitorok minden előnyét, a legújabb GLM 5.0 kalibrációs szoftvert és az Aural ID 2.0 technológiát is, a 9320A pedig egy fizikai felületet biztosít minden beállításunk eléréséhez, a lehallgatói presetek közti azonnali váltáshoz, ráadásul bármilyen DAW-val könnyedén szinkronizálható. A Genelec standján továbbá a 2023 elején bemutatott 8381A Pontforrás Monitor, illetve a 4435A és 4436A Smart IP hangsugárzók is megtekinthetőek voltak. Ilyen felhozatallal nem is csoda, hogy idén az egyik legnyüzsgőbb stand a Genelecé volt Amsterdamban.
A Direct Out is elhozta büszkeségét, a Prodigy MX Multiformat Audio Matrixát, amivel az audio routing, konvertálás és processzálás következő szintjén kívánják a szakma elé tárni. A Prodigy MX nem kevesebb mint 1664 x 1668 audio csatornát képes kezelni, mindemellett pedig stabil kapcsolat biztosítható Dante, Ravenna/AES67, SoundGrid, AVB/Milan és Madi formátumok között is. Kétirányú mintavételezési konverzióra (HD SRC) és eltérő órajelű források összekapcsolására is képes, ezen felül pedig Mac-ről és PC-ről is vezérelhető a Globcon szoftver segítségével amellett, hogy más vezérlő protokollokkal (pl. Ember+) is megoldható nagyobb rendszerekbe történő integrálása. De hogy itt még ne álljunk meg, további bővítésekhez a Prodigy széria eszközeibe illeszkedő sokcsatornás Madi modulokról is itt rántották le a leplet. A jelenleg rendelkezésre álló gain control és channel grouping mellett pedig a közeljövőben további DSP funkciók fejlesztése várható.
A Tascam lényegretörően standjának szinte minden fókuszát az új Sonicview 16 és 24 digitális keverőpultjaira irányította. Eltérő méretük és fizikai bemenetei ellenére mindkét eszköz 44 audio csatorna kezelésére képes a hozzájuk kapható, Dante hálózatú SB-16D stagebox közreműködésével. A Tascam számára egy új irányt képviselnek ezek a broadcast pultok, és a gyártó kiemelt prioritással is kezeli őket, ami a fejlesztéseiken is tetten érhető. Szoftverfrissítéseik mellé pedig az SMPTE AV hálózati sztenderdnek megfelelő, 64 ki- és bemeneti csatorna kezelésére képes bővítő kártyát mutattak be ST2110 néven. A különböző IP protokollok mellett pedig az eltérő audio formátumok szimultán kezelése is kulcsfontosságú a Tascam számára, és ennek jegyében igyekeznek tovább szélesíteni bővítőkártyáik sorát.
Az AVID standja körül is nagy volt a forgalom a kiállítás egész ideje alatt. Az újításaik között láthattuk például a zeneszerkesztést fókuszba helyező Pro Tools Sketch appot, mely egy leegyszerűsített felülettel akár iPad-en is könnyedén használható az ötletelésektől a dalszerzők közti kollaborációs munkákig; az eredményt pedig továbbíthatjuk a Pro Tools-ba editáláshoz és mastering folyamatokhoz. Továbbá a Dolby Atmos Renderer és az iZotope RX Spectral Editor is teljes egészében integrálva lesz a Pro Tools-ba, így a térhangzás hangképének szerkesztéséhez és a hangsávok tökéletlenségeinek feltérképezéséhez sem kell két szoftver között oda-vissza ugrálnunk. Végül pedig bejelentették az örökös Pro Tools előfizetések visszatérését, így akinek körülményes az éves megújítás vagy kifizetődőbb az örökös licensz, az kedvére választhat immár két opció közül.
Idén is hatalmas érdeklődés övezte Amsterdamban az IBC-t és a gyártók standjait övező tömegeket látva a szakma jövőre is legalább ekkora figyelmet fog szentelni ennek a kiállításnak. Találkozzunk 2024-ben is!