Kevesen mondhatják el magukról, hogy 15 éve folyamatosan az elektronikus zene körforgásában vannak, saját party-sorozattal, saját kiadóval és rengeteg energiával, tervvel... Végh Mátyással, vagyis Metha-val beszélgettünk.
Kezdjük az elején, a klasszikus kérdéssel: Mióta foglalkozol zenével komolyabban, zeneírás, vizuálok készítése, keverés, stb...Hogy kezdődött a Metha-sztori?
A zeneírást 2006 körül kezdtem a Reason-nel, kizárólag saját szórakoztatásomra, tudatosan azonban csak 2011 óta foglalkozom vele. Az elmúlt 2 évben viszont minden nap megpróbáltam időt szakítani rá.
A keveréssel már az általánosban is próbálkoztam, igaz nem azért, hogy ebben a szerepben tetszelegjek, csak szerettem ha olyan zenék szólnak, amiket szeretek. És hát ugye minden osztályban van általában valaki, aki nyomogatja a magnót... nálunk én voltam az. Mentek kétkazettás magnóról a bulik, de sosem terveztem, hogy DJ leszek, inkább a rádiózás vonzott. Aztán 17 évesen bementem a Magyar Rádió egyik nyílt napjára és rájöttem, hogy a dohos, füstszagú stúdió nem az én világom, így végül maradtak a sulibulik.
A vizuál pedig úgy indult, hogy lementem a Zöld Pardonban 20 évesen (2001-ben) és egész este néztem a VJ-t, mert tetszett amit csinál. (Akkor még nem minden sarokban volt VJ laptoppal, komoly technikai háttér kellett hozzá!) …aztán másnap a Szimplában, miközben beszélgettünk, odajött egy srác, hogy csatlakozhat-e!? Erre ki más volt, mint a ZP-ből a VJ. Egyből mondtam neki, hogy tetszett a vetítés, és nagy rajongója vagyok a vizuálnak, az Underworld “Everything Everything Live” koncertje az egyik kedvencem. Summa-summárum másnap már a ZP-ben tanította a VJ szakma rejtelmeit, az operatőrködést, videókép elő keverést és mindent ami ehhez tartozik. Az esti bulik előtti elő koncerteket is profi szinten vágtuk meg a vizuállal, amit utána megkaptak a zenekarok, így hirtelen a mély vízbe kerültem. Egyik nap a Mayday-en, másik nap Demjén koncerten dolgoztunk, közte meg a nagy fesztiválokon, Hyperspace-eken, d’n’b bulikon, komplexben stb. Ez így ment 8 hónapon keresztül, szinte minden nap volt valami... ki is készültem.
Visszatérve a ZP-hez, mivel egész nyáron ott voltam, hallgattam a DJ-ket. Infra megmutatta a keverőt és a nyár végen, a lyukasabb estéken már csinálhattam a zenét és mellette a vizuált is. Az első bulim Methamorphozis néven a Kultiplexben volt, ahol a zene mellett a 8 órás vetítés is mi feladatunk volt. A zenei része kifejezetten tetszett a programszervezőnek, így adva volt a lehetőség, és elvállaltam a keddeket a Kultiban, “Electronic Experience” néven. Azóta van saját klub sorozatom, töretlenül 14 éve. A vizuál még a mai napig érdekel, sokszor a saját bulikra viszem magammal az általam készített anyagot.
Ki az a Metha, mit kell rólad tudni? Sikerek?
A Be Massive-brand (buli sorozat, kiadó) kitalálója, szervezője és egyben "tulajdonosa" is vagyok. A Be Massive idén lesz 12 éves, és a Corvin Klub-ban jelentkezik a label-est minden hónapban.
Emellett még van 2 sorozatom: HERZ néven a FogasHázban, illetve We Need Underground néven - Kid Panel társammal - az Instantban. Idén indult a saját kiadóm is, Breakbeat Massive néven.
Amire külön büszke vagyok, azok a saját estek, hogy immáron 15 éve szinte minden héten tudok játszani. A sikerek pedig: Ibizán egy DJ versenyen második helyezett 36 ország versenyzői közül, és az elmúlt 7-8 évben szinte minden hazai elektronikus fontos fesztiválon van lehetőségem zenélni (B My Lake, Sound, Sziget). A külföldi fellépések is egyre jobban mennek, tavaly voltam Moszkvában, Svájcban, Franciaországban, Angliában is... Tavaly pedig sikerült 3 zenét is adni Adidas reklámfilmekhez, ami óriási öröm számomra :)
Groovy-deeptechno, minimal-funk, tech-funk, tech-deep-house, break és még sorolhatnánk...Előnyt jelent hogy ilyen széles palettán belül mozog a repertoárod? Hogyan szelektálsz?
Mindenképpen, mert sok mindenből tudok választani. Amúgy most már valódi előnyt jelent, mert pont ettől is van “Metha” stílus. Voltak/vannak akik nem hívnak játszani, mert nem vagyok autentikus techno DJ, de főleg ma már az a jellemző, hogy direkt azért hívnak, mert tudják hogy nagyjából bármilyen műfajban/line-up-ban megállom a helyem, természetesen ésszerű kereteken belül. Nagyon szeretem a sötét, letisztult, okos hangzást. Azt a típusút, amikor egy erős szinti úgy szólal meg, hogy leszakad a fejem, zsigerileg átjár. A zeneválasztás teljes mértékben hangulatfüggő és személyes amúgy is. Ha libabőrös vagyok, akkor tetszik, mindegy, milyen műfaj. Egyszerű dolog ez. Gyerekkorban még mindenki zsigerből tudja éreznihallani a zenét, ha tetszik neki, mozog rá. Ha nem, sír, vagy kimegy a szobából. Ezért sem szeretem túlfilozofálni, megmagyarázni, miért tuti ez a zene vagy az a stílus. Az tény azonban, hogy az aljas hangokat igencsak kedvelem és élőben mindig spontán zenélek, maximum intróval készülök, tehát csak a kezdés tudatos.
Kik a példaképeid? Kik vannak Rád hatással?
Kezdetekkor természetesen Tangerine Dream, Jean Michel Jarre, aztán jött a Prodigy, akikért 2002-ig szenvedélyesen rajongtam, továbbá Underworld, Leftfield, Orbital... és még sorolhatnám.
Onnantól pedig, hogy zenélek Simon Shackleton (más néven: Elite Force/Zodiac Cartel) óriási hatással volt/van rám. Folyamatosan változik, megújul. Minőségi producer és DJ, amióta csak ismerem/hallgatom, megunhatatlan. Emberileg pedig minta értékű, ami ebben a szakmában nagy szó!
De óriási producerkedvenc a kezdetek óta Oliver Huntemann és Stephan Bodzin is, akik jelenleg ismét virágzásukat élik. A zenéik, hangzásuk a mai napig inspirálnak. Sok nevet tudnék még felsorolni, a mixeimben persze hallható, épp kik vannak rám hatással.
Szabad tudni milyen eszközöket használsz zene írásra?
Ableton-t használok több, mint 4 éve. E-MU hangfalakon és hangkártyán dolgoztam, és a mai napig megvan ez a szett...
Tavaly azonban megszületett a kislányom, így mostanában a legtöbbet fülesben tevékenykedem. Fejhallgatóm egy Audio-Technica M70X, az új hangkártyám pedig egy Audient iD14. Olyan jó párosítás, hogy még amikor tehetném, hogy monitorhangfalakon hallgassam a zenéket, akkor is a fülesen teszem. Az is nagy segítség, hogy szinte minden héten tudom tesztelni a saját zenéket klubbokban, így kihallom min kell változtatni, javítani.
Az egyik kedvenc vasam a KORG MS20 és nagyon várom az új KORG Minilogue-ot is. Tavaly november óta az Audmax támogat eszközökkel, így olyan hangszereket tesztelhetek, amikről eddig csak álmodtam :)
Pontosan mikor indult a Be Massive kiadó? Miért döntöttél a létrehozása mellet?
2015 júliusában indult az Alfa EP-vel, de az előkészületek már 2013 telén elkezdődtek. Két oka volt egyébként. Az egyik nagyon egyszerű; azt éreztem, ha nem egy nagy/komoly kiadónál jelennek meg a zenéim akkor egyszerűen elvesznek. Elég csak, ha olyan borítóval jön ki, ami nem tetszik, vagy egyszerűen nem foglalkoznak a kiadvánnyal és tucatként kezelik, mert épp valamit ki kellett adni. Én magam szeretem gondozni a saját kiadványokat. Több hetes promóció előzi meg a megjelenést. Egységes a lemezborító és sok minden más is, ami szükséges a kiadványhoz. Anno ezért kezdtem a saját buli sorozatot is, hogy ne kelljen senkivel kompromisszumot kötni abban, hogy mit játszak, miként nézzen ki maga az esemény.
A másik egy sokkal hosszabb távra szóló cél. A Be Massive idén 12 éves lesz. Úgy éreztem, hogy a saját estet akkor lehet még érdekesebbé tenni, ha erre felhívjuk nemzetközileg is a szcéna figyelmét. Ha az előadó, akit szeretünk és elhívunk, készít nekünk saját zenét, az egy új szintre emeli a brandet és viszi nemzetközileg is a hírünket. Most már úgy is, mint Label Night. Ehhez persze idő kell, de mivel a saját műfajunk már megvan, úgy érzem jó irányba haladunk. A koncepció egyénként az, hogy az adott hónapban jelentkező Be Massive Label Night-on olyan fellépők játszanak, akik azon a héten jelennek majd meg a kiadónál. Ha pl. szombaton van a buli, akkor hétfőn jelenjen meg a kislemez. A flyer és a lemezborító így "szinte" ugyan az, ami jót tesz a bulinak és az EP-nek is.
Most februárban jelenik meg a 21 számos albumod, amihez ezúton is gratulálunk. Mik a terveid a jövőre nézve, mint DJ/producer?
-Minél jobb zeneket írni, elérni a hangzást amit szeretnek, csak ebből élni és mindig lélekből zenélni, ha lehet minden hétvégén, a világ összes részen. DJ-ként játszani jó KÖZÖNSÉG-nek, mint pl. az én kedves Massive közönségem. Ez óriási adrenalinlöket!
Kik segítenek a produceri fejlődésben?
Kid Panel segítsége nélkül talán sose kezdtem volna zenét írni. A mai napig, ha bármi kérdésem van, hozzá fordulhatok. A Be Massiveos közönség pedig alapvető támaszt jelent. Remek lehetőség az újdonságaim belecsempészése a mixeimbe. A harmadik értékmérő természetesen a nagy(obb) kiadók véleménye(i). Ugyanis sokszor estem abba a kényelmi csapdába, hogy kis kiadók hurráoptimizmusa elhitette velem, mennyire tökéletes a mondjuk, épp csak hetvenszázalékos track... Minden nap úgy kelek, mint egy sportoló. Látom, hogy a nagy kiadóktól nem vagyok nagyon messze, de igazából még nem férek bele ezekbe.
Nagy öröm, hogy pl. Richie Hawtin többször is játszotta az új zenémet a Naschmarkot, ami tavasszal fog megjelenni.
Sokan feladják, és elfelejtik az álmaikat. Neked tizenöt év után mi ad erőt?
Van jó néhány minta értékű ember ebben a szcénában, így kifelé kezdek el figyelni. Arra, hogy ez másoknak hogyan sikerült. Akik még mindig maximális alázattal állnak a zenéhez, és "tiszta fejjel". Itthonról Jay Lument, vagy Gagát tudom kapásból említeni. Külföldről Oliver Huntemann, Simon Shackleton, akikből erőt tudok meríteni.
Először még csak addig álmodtam, hogy engedjetek oda föl a pultba, hadd tegyek zenét én is. Utána, hogy milyen jó is lenne egy bulit összegründolni, saját arculattal, szórólappal stb. Aztán, hogy az első külföldi vendég meghívása mekkorát szólna. A vele való közös zenélés, akinek a lemezét megvettem, hatalmas mérföldkövek. A legjobb példám erre a 2001-ben még csak bakelitlemezekről ismert Elite Forceszal közös BeMassive estém, illetve most már estéim, és az ebből kialakuló személyes barátság. De ugyanilyen álmaim voltak Huntemannnal és Bodzinnal együtt játszani. Hatalmas, és most már elmondhatjuk, beteljesült álmok. A nemzetközi sikerek eléréséhez azonban más is kell. Azok csak akkor tudnak igazán megvalósulni, ha a producerként is leteszek valamit az asztalra. Ezért némileg fáj a szívem, hogy nem kezdtem előbb zenéket írni.
Végszóként szeretnék sok sikert kívánni a kiadódhoz, illetve a bulikhoz és megköszönni a kimerítő beszélgetést!
Én is köszönöm a lehetőséget:)
Gergics Attila
http://audmax.hu
linkek:
www.methadj.com
http://soundcloud.com/metha
http://www.mixcloud.com/Metha/
www.bemassiverecords.com
https://www.facebook.com/methaDJ
A cikk megjelent a musicmedia.hu-n is.